KudoZ home » English to Swedish » Mechanics / Mech Engineering

gas-operated tractors

Swedish translation: gengasdrivna traktorer


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:gas-operated tractors
Swedish translation:gengasdrivna traktorer
Entered by: C. Heljestrand

11:02 Dec 28, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / Tractors
English term or phrase: gas-operated tractors
During World War II, the company converted production to making producer gas-operated tractors and aircraft engines were manufactured for the Swedish Air Force, yet another episode in the company’s manufacture of sophisticated, technically advanced products.
C. Heljestrand
Spain
gengasdrivna traktorer
Explanation:
...bör det vara.

--------------------------------------------------
Note added at 17 mins (2005-12-28 11:20:19 GMT)
--------------------------------------------------

Enkelt uttryckt så använde man en gasgenerator (gengasaggregat), som monterades på traktorn och eldades med vedflis. Den "gengas" (generatorgas), som alstrades, användes som drivmedel för traktormotorn.
Selected response from:

Klas Törnquist
Grading comment
Tack Klas!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +6gengasdrivna traktorer
Klas Törnquist
1 -1gasdrivna traktorerReino Havbrandt


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +6
producer gas-operated tractors
gengasdrivna traktorer


Explanation:
...bör det vara.

--------------------------------------------------
Note added at 17 mins (2005-12-28 11:20:19 GMT)
--------------------------------------------------

Enkelt uttryckt så använde man en gasgenerator (gengasaggregat), som monterades på traktorn och eldades med vedflis. Den "gengas" (generatorgas), som alstrades, användes som drivmedel för traktormotorn.

Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 114
Grading comment
Tack Klas!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
1 hr
  -> Tackar!

agree  Reino Havbrandt: Men gas-operated syftar inte på flygmotorerna. Under min flygarperiod läste jag rätt mycket svensk flyghistoria.
4 hrs
  -> Du har rätt. Däremot är det säkert just traktorer, Volvo eller Munktell.

agree  JessicaC
5 hrs
  -> Tackar!

agree  Mario Marcolin
7 hrs
  -> Tackar!

agree  Kjelle: ok
11 hrs
  -> Tackar!

agree  xxxAlfa Trans
2 days22 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): -1
gasdrivna traktorer


Explanation:
kan ev vara gasdrivna dragfordon
Undrar om det verkligen fanns vedeldade flygplan under andra världskriget?
Sen finns det ju en reservation; gas är ju även gasoline>> bensin. Rekommenderar att kolla detta ordentligt med uppdragsgivaren, så att det inte blir ett rejält klavertramp!

Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 725

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Klas Törnquist: "producer gas" är nog "gengas"
9 mins
  -> Min högt ärade kollega Klas har nog rätt i detta fall. Jag drar tillbaka mitt yttrande i ärendet:-)