carriage hinge point

Swedish translation: vagnens gångjärnspunkt/vridpunkt

English term or phrase:carriage hinge point
Swedish translation:vagnens gångjärnspunkt/vridpunkt
Entered by: Linda Joelsson

12:21 Nov 19, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / robot milking system
English term or phrase: carriage hinge point
Z-Axis carriage hinge point
Linda Joelsson
Sweden
vagnens gångjärnspunkt/vridpunkt
Explanation:
Vagnens gångjärnspunkt ELLER vridpunkt - beror på om det är en mer konkret resp. figurativ betydelse.
Vilket framgår inte så väl av frågan.
Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
Tack
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1vagnens gångjärnspunkt/vridpunkt
Mårten Sandberg
2 +1underredets ledpunkt
Reino Havbrandt


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
vagnens gångjärnspunkt/vridpunkt


Explanation:
Vagnens gångjärnspunkt ELLER vridpunkt - beror på om det är en mer konkret resp. figurativ betydelse.
Vilket framgår inte så väl av frågan.



    Reference: http://kurslab.fysik.lth.se/Nano/mekanikrepetition.pdf
Mårten Sandberg
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 255
Grading comment
Tack

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt: Kan ev vara att det är en vagn. I så fall finns bara x och y + en åkrörelse. Vanligare är dock, att det är x y z + åkrörelse, beror på konstruktionen.
1 day 18 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
underredets ledpunkt


Explanation:
Om vi nu pratar robotteknik, så är Z den tredje axeln (x, y, z). Sannolikt är den tredje axeln i det här fallet ett vridbart underrede som x- och y-axelsystemet sitter på. Carriage kan vara nästan vad som helst, beror på hur den ser ut; en slid, släde, platta, ställ, fäste eller underrede. (Tror dock inte på att det är en vagn eller slid, eftersom den ju är vridbar.) Begär en ritning av kunden!

Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 725

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mårten Sandberg: ledpunkt är också bra. (förhoppningsvis vet frågaren vad carriage syftar närmare på)
21 hrs