KudoZ home » English to Swedish » Mechanics / Mech Engineering

Reciprocating saw

Swedish translation: tigersåg


10:49 Nov 18, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
English term or phrase: Reciprocating saw
Jag tycker att detta borde betyda "Sticksåg". Eller finns det en mer korrekt term?

Referens: http://en.wikipedia.org/wiki/Reciprocating_saw
dodervang
Sweden
Swedish translation:tigersåg
Explanation:
En allmänt använd benämning på denna typ av såg
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Delar poängen mellan er eftersom båda förslagen tycks fungera.

Tack för hjälpen!
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2tigersågmyrwad
4blocksåg
Karin Hellbom
2 +1fram- och tillbakagående sågReino Havbrandt


Discussion entries: 5





  

Answers


22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
reciprocating saw
tigersåg


Explanation:
En allmänt använd benämning på denna typ av såg


    Reference: http://www.pricerunner.se/sp/tigers%E5g.html
myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 1493
Grading comment
Delar poängen mellan er eftersom båda förslagen tycks fungera.

Tack för hjälpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Martin Feuk
10 mins
  -> Tack!

agree  Anna Herbst: If you compare the google images of tigersåg and reciprocating saw, the same types come up.
13 hrs
  -> Tack!

neutral  Reino Havbrandt: se diskussion
20 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
reciprocating saw
fram- och tillbakagående såg


Explanation:
Jag tror att reciprocating syftar på en såg som inte är roterande. Det finns flera typer, förutom tigersågen, t ex sticksåg. I industritillämpningar brukar man tala om kallsågar:
http://hanssonsmekverkstad.com/verkstadsmaskiner2.htm

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-11-18 12:43:13 GMT)
--------------------------------------------------

En annan variant är oscillerande såg:
http://www.wer.se/produktblad/si/b/4750.pdf


    Reference: http://www.trasprak.se/empty_32.html
    Reference: http://www.nordic.stryker.com/sv/st-index-down/st_pag_medic-...
Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 725

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mattias Grafström: Håller med, reciprocating är en ganska allmän term och motsvaras nog bäst av svenskans oscillerande såg.
5 hrs
  -> Jag ser nog den oscillerande sågen som ett specialfall.

9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
reciprocating saw
blocksåg


Explanation:
Blocksåg enligt Engström.
Reciprocation saw = blocksåg enligt Svensk-engelsk byggordbok

--------------------------------------------------
Note added at 3 timmar (2008-11-18 14:08:35 GMT)
--------------------------------------------------

Svensk Byggtjänst, naturligtvis :-)

Karin Hellbom
Italy
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 21

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Reino Havbrandt: se diskussion
20 hrs