KudoZ home » English to Swedish » Mechanics / Mech Engineering

homing detector

Swedish translation: referenslägesdetektor


20:38 Sep 3, 2011
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / Förpackningsmaskin
English term or phrase: homing detector
Ang. fotocell på förpackningsmaskin
Susanne Andersson
Sweden
Swedish translation:referenslägesdetektor
Explanation:
Referensläget är där styrsystemet läser in en signal för att fastställa positionen på någon axel, vilket görs när axeln referenskörs. Troligtvis överensstämmer läget inte med axelns "utgångsläge" eller dess "nolläge", men kan göra det. När referenslägesgivaren är en mekanisk gränslägesbrytare, vill man helst undvika att köra till denna position under drift, för att undvika att brytaren och brytarnocken slits i onödan. Om givaren är en fotocell slits den inte på samma sätt.
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Tackar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4referenslägesdetektormyrwad
3detektor för utgångslägelarserik


Discussion entries: 1





  

Answers


22 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
detektor för utgångsläge


Explanation:
"Home" är ibland synonymt med "utgångsläge" eller "nollpunkt". Du kanske ser av kontexten om det stämmer.

larserik
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 123

16 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
referenslägesdetektor


Explanation:
Referensläget är där styrsystemet läser in en signal för att fastställa positionen på någon axel, vilket görs när axeln referenskörs. Troligtvis överensstämmer läget inte med axelns "utgångsläge" eller dess "nolläge", men kan göra det. När referenslägesgivaren är en mekanisk gränslägesbrytare, vill man helst undvika att köra till denna position under drift, för att undvika att brytaren och brytarnocken slits i onödan. Om givaren är en fotocell slits den inte på samma sätt.

myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 1517
Grading comment
Tackar!