KudoZ home » English to Swedish » Medical: Instruments

coax

Swedish translation: koaxial (två koncentriska ledare exvis)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:coax
Swedish translation:koaxial (två koncentriska ledare exvis)
Entered by: Mårten Sandberg

10:52 Nov 29, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical: Instruments / Mammography
English term or phrase: coax
Handlar om biopsipistol igen.
"Core gun with coax."
Anna-Marta Vlugt
Sweden
dubbelpipig
Explanation:
har sett coax som förk av coaxial i samband med vapen dvs dubbelpipig, och det är ju ett "vapen" du har...

--------------------------------------------------
Note added at 5 mins (2004-11-29 10:58:25 GMT)
--------------------------------------------------

Eller dubbelt av nåt som kanske inte är just en pipa. Men det är lite gissning.

--------------------------------------------------
Note added at 45 mins (2004-11-29 11:38:35 GMT)
--------------------------------------------------

Nej, oops. Jag tar tillbaka det om dubbelpipig. Coaxial betyder inte två parallella axlar utan ett rör (el liknande) inuti ett annat. Jfr Koaxialkabel - en ledare omsluten ett skyddande ledande hölje/skärmning. Något i den stilen måste det syfta på.
Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
Tack
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
2 +1koaxial (nål?)Andreas Andersson
2dubbelpipig
Mårten Sandberg


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
dubbelpipig


Explanation:
har sett coax som förk av coaxial i samband med vapen dvs dubbelpipig, och det är ju ett "vapen" du har...

--------------------------------------------------
Note added at 5 mins (2004-11-29 10:58:25 GMT)
--------------------------------------------------

Eller dubbelt av nåt som kanske inte är just en pipa. Men det är lite gissning.

--------------------------------------------------
Note added at 45 mins (2004-11-29 11:38:35 GMT)
--------------------------------------------------

Nej, oops. Jag tar tillbaka det om dubbelpipig. Coaxial betyder inte två parallella axlar utan ett rör (el liknande) inuti ett annat. Jfr Koaxialkabel - en ledare omsluten ett skyddande ledande hölje/skärmning. Något i den stilen måste det syfta på.

Mårten Sandberg
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 83
Grading comment
Tack

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Andreas Andersson: Koaxial i vapensammanhang innebär någonting i stil med bimonterad, som till exempel en bimonterad kulspruta på en stridsvagn. Alltså, det är något mindre som är monterat och manövreras så och att dess axel pekar åt samma håll som det "stora" vapnet.
1 hr
  -> Ja det var ju en ytterligare variant av dubbelpipig, som låter bekant när jag läser det. Men vi tycks ju överens i princip om "koaxialprincipen" med ett smalare rör/ledning i en grövre

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
koaxial (nål?)


Explanation:
Jag tror att det innebär att den använder (eller kan använda) nålar för provtagning som går inuti ett tjockare rör, som sticks in först.


Andreas Andersson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Georgios Paraskevopoulos
7 hrs