KudoZ home » English to Swedish » Medical: Pharmaceuticals

baseline severity strata

Swedish translation: svårighetsgrad vid baslinje


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:baseline severity strata
Swedish translation:svårighetsgrad vid baslinje
Entered by: xxxBirgitta G

09:12 Mar 12, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical: Pharmaceuticals
English term or phrase: baseline severity strata
Significant improvements were observed for the treatment group compared with the placebo group independent of baseline severity strata.
xxxBirgitta G
Sweden
svårighetsgrad vid baslinje
Explanation:
skulle jag nog uttrycka det

--------------------------------------------------
Note added at 24 mins (2004-03-12 09:37:31 GMT)
--------------------------------------------------

severity betyder svårighetsgrad (stratum = lager), så den engelska meningen verkar lida av en släng tautologi... :o)

sökte på Google efter \"severity strata\" och fick bara 36 träffar

--------------------------------------------------
Note added at 29 mins (2004-03-12 09:42:27 GMT)
--------------------------------------------------

sökte på svårighetsgrad + sjukdom / allvarlighetsgrad + sjukdom - 10 ggr fler träffar för det första alternativet

Fabrys sjukdom - Små och mindre kända handikappgrupper
... Symtomen vid Fabrys sjukdom uppstår då de kemiska substanser, som inte kan brytas
ned ... Sjukdomens svårighetsgrad kan variera avsevärt mellan olika personer. ...
www.sos.se/SMKH/2002-29-163/2002-29-163.htm - 30k

Farmakologisk behandling av kognitiv störning vid Alzheimers ...
... Den kliniska bilden vid Alzheimers sjukdom är komplex. Symtomen har samband
med hjärnsjukdomens lokalisation och svårighetsgrad, liksom patientens ...
www.mpa.se/workshops/reko/alzheimers.shtml - 58k

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 39 mins (2004-03-12 10:52:31 GMT)
--------------------------------------------------

hej Birgitta - frågan fick gå vidare till English monolingual: http://www.proz.com/kudoz/661576

HTH, Lisa
Selected response from:

Lisa Lloyd
Grading comment
Tack så jättemycket för all hjälp!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4besvärens allvarlighetsgradLinn Arvidsson
3 +1svårighetsgrad vid baslinje
Lisa Lloyd


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
svårighetsgrad vid baslinje


Explanation:
skulle jag nog uttrycka det

--------------------------------------------------
Note added at 24 mins (2004-03-12 09:37:31 GMT)
--------------------------------------------------

severity betyder svårighetsgrad (stratum = lager), så den engelska meningen verkar lida av en släng tautologi... :o)

sökte på Google efter \"severity strata\" och fick bara 36 träffar

--------------------------------------------------
Note added at 29 mins (2004-03-12 09:42:27 GMT)
--------------------------------------------------

sökte på svårighetsgrad + sjukdom / allvarlighetsgrad + sjukdom - 10 ggr fler träffar för det första alternativet

Fabrys sjukdom - Små och mindre kända handikappgrupper
... Symtomen vid Fabrys sjukdom uppstår då de kemiska substanser, som inte kan brytas
ned ... Sjukdomens svårighetsgrad kan variera avsevärt mellan olika personer. ...
www.sos.se/SMKH/2002-29-163/2002-29-163.htm - 30k

Farmakologisk behandling av kognitiv störning vid Alzheimers ...
... Den kliniska bilden vid Alzheimers sjukdom är komplex. Symtomen har samband
med hjärnsjukdomens lokalisation och svårighetsgrad, liksom patientens ...
www.mpa.se/workshops/reko/alzheimers.shtml - 58k

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 39 mins (2004-03-12 10:52:31 GMT)
--------------------------------------------------

hej Birgitta - frågan fick gå vidare till English monolingual: http://www.proz.com/kudoz/661576

HTH, Lisa

Lisa Lloyd
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 108
Grading comment
Tack så jättemycket för all hjälp!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  EKM: Det är bara anledningen till att använda "strata" jag funderar på, annars instämmer jag till hundra procent.
27 mins
  -> tack Mårten :o)

21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
besvärens allvarlighetsgrad


Explanation:
"baseline severity strata" uttrycker att testgrupperna orgaiserats efter allvarlighetsgraden av sina besvär.
Betydelsen i texten blir då att oberoende av om besvären var allvarliga eller lindrigare så blev alla i testgrupperna bättre än i motsvarande kontrollgrupp.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 0 min (2004-03-12 11:12:42 GMT)
--------------------------------------------------

@ Lisa: Baslinjen försvann ur texten eftersom den känns som ett aningens osvenskt uttryck. Delar du in grupper eller nivåer (strata) måste det finnas en lägre gräns för respektive grupp. Men detta brukar på svenska inte uttyckas så specifikt.
Det blir intressant att se vad svaret från English monoligual blir.
Mvh/Linn


    Reference: http://www.vard.org/neural/eighth.pdf
    Reference: http://www.figo2003.com/english/pdf/FIGO.04_Thursday.pdf
Linn Arvidsson
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Lisa Lloyd: susning.nu/Baslinje
5 mins
  -> svårighetsgrad håller jag med om är ett bättre ord än allvarlighetsgrad i övrigt se tllägg ovan.