KudoZ home » English to Swedish » Medical: Pharmaceuticals

blister

Swedish translation: blisterförpackning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:blister
Swedish translation:blisterförpackning
Entered by: xxxBirgitta G

09:05 Dec 1, 2004
English to Swedish translations [Non-PRO]
Medical - Medical: Pharmaceuticals
English term or phrase: blister
Hej!

Det handlar om hur förpackningen av medicin.

"Do not use after the expiry date stated on the blister and carton"

Kan det vara "karta" eller "tryckförpackning"...?
Camilla Eckard
blisterförpackning
Explanation:
brukar man säga

--------------------------------------------------
Note added at 5 mins (2004-12-01 09:10:42 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.mpa.se/godkanda/gdk01/g01_17.shtml
Selected response from:

xxxBirgitta G
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +6blisterförpackningxxxBirgitta G
4 +5blister
Erik Hansson


Discussion entries: 1





  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
blister


Explanation:
Sök på nätet efter "blisterförpackning"

Erik Hansson
Germany
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lisa Lloyd
12 mins
  -> Tack, Lisa!

agree  Folke Nettelblad: enbart "blister" (utan "förpackning") är det som anges i EMEAs officiella orldista. Men "blisterförpackning" är helt klart tydligare.
17 mins
  -> Tack, Folke!

agree  EKM
1 hr
  -> Tack, Mårten!

agree  Stéphanie Serraï
1 hr
  -> Tack, Stéphanie!

agree  Reino Havbrandt: Detta har jag också hört, det är vanligt i förpackningssammanhang.
11 hrs
  -> Tack, Reino!

3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +6
blisterförpackning


Explanation:
brukar man säga

--------------------------------------------------
Note added at 5 mins (2004-12-01 09:10:42 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.mpa.se/godkanda/gdk01/g01_17.shtml

xxxBirgitta G
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 155
Grading comment
Tack för hjälpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lisa Lloyd
11 mins
  -> Tack

agree  Folke Nettelblad: enbart "blister" (utan "förpackning") är det som anges i EMEAs officiella orldista. Men "blisterförpackning" är helt klart tydligare.
16 mins
  -> Tack

agree  EKM
1 hr
  -> Tack

agree  Stéphanie Serraï
1 hr
  -> Tack

agree  Marie Andersson (Allen)
2 hrs
  -> Tack

agree  hookmv
3 hrs
  -> Tack