KudoZ home » English to Swedish » Medical

guide wire port

Swedish translation: Ledarport


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:guide wire port
Swedish translation:Ledarport
Entered by: Marie Eriksson

01:34 Nov 1, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: guide wire port
Med-teknik.
Del av en kateter för ballongdilatation.
Marie Eriksson
Ledarport
Explanation:
Guide-wire brukar oftast översättas med ledare. En ledare används för att underlätta införandet av katetern. Man för alltså in katetern över ledaren, varefter man kan dra tillbaka ledaren och låta katetern sitta kvar.
Se t.ex. nedanstående webbsida.
Bästa hälsningar,
Ingrid
Selected response from:

Ingrid Abramson
Grading comment
Tackar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1Ledarport
Ingrid Abramson
5guide-wire port
Sven Petersson


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
guide-wire port


Explanation:
"guide-wire" is in common use in medical Swenglish and should be used (see reference!).
"port" stands for place of insertion and should also be left.


    Reference: http://www.angiologi.com/Karilet/01_2/Berglund.htm
    My geriatric brain.
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14134

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Ledarport


Explanation:
Guide-wire brukar oftast översättas med ledare. En ledare används för att underlätta införandet av katetern. Man för alltså in katetern över ledaren, varefter man kan dra tillbaka ledaren och låta katetern sitta kvar.
Se t.ex. nedanstående webbsida.
Bästa hälsningar,
Ingrid

Ingrid Abramson
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 338
Grading comment
Tackar!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: "ledare" is a very common Swedish word. It does implicitly lack in precision. Result: Confusion (see your own ref.)!
41 mins
  -> Jag håller med om att det kan förefalla missledande för en lekman, men glöm inte att det här riktar sig till läkare och

agree  Glenn Viklund: ledare är precis vad det kallas på http://www.datascope.com/ca/pdf/ifu_sw.pdf
47 mins
  -> sjuksköterskor som är väl förtrogna med termen.

agree  Peter Johansson: Har jobbat inom vården och håller med Ingrid 100%
21 hrs