KudoZ home » English to Swedish » Medical

breast scanner

Swedish translation: STAVFEL!


14:42 Nov 5, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: breast scanner
Den apparat som används för att utföra mammografi
Anna-Karin stling
Swedish translation:STAVFEL!
Explanation:
mammografiapparat
i:et trillade bort i hasten
Selected response from:

Rasero
Grading comment
Tack för hjälpen!!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2mammografapparatRasero
5STAVFEL!Rasero
5Addendum to my answer:
Sven Petersson
5mammografiutrustning/mammografisystemRA Konsult
5 -1röntgenapparat
CCW
5 -1bröst-skannerTornebohm
5 -1tillägg till mitt första svar
CCW
5 -1mammograf
Sven Petersson


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
mammograf


Explanation:
Implicit in answer.


    Reference: http://www.roc.se/PDFfiles/Vardprogram/vpgr_brost_2001.PDF
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14142

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  CCW: "mammograf" är specialisten som utför undersökningen, inte apparaten - kolla den andra ref. nedan
17 mins
  -> Undersökningen utföres av en radiolog, röntgenläkare, röntgenolog, röntgenspecialist eller röntgenassistent.

18 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
röntgenapparat


Explanation:
En mammografi gör med en rötgenapparat.

"Hur går mammografiundersökning till?
Med en enkel röntgenundersökning försöker man få en bra bild av bröstet. Man tar en
röntgenbild av ett bröst i taget. Bröstet placeras mellan en filmplatta och en rörlig platta
som pressar samman bröstet och håller det på plats under några sekunder. Hela
undersökningen är klar på några minuter. Den görs av särskilt utbildad personal som är
specialister på mammografiundersökningar. Röntgenbilder blir inte alltid bra. Bröst är
olika, både i täthet och form. Det händer därför ibland att en röntgenbild blir felaktig och
måste tas om.

För att kunna genomföra många undersökningar med minsta möjliga exponering för
röntgenstrålning, tas bara en eller två bilder av varje bröst.

Både i de fall som man vill ha bättre bilder och i de fall man har upptäckt någon förändring
i bröstet, blir man kallad till ny mammografiundersökning. Om du kallas till ny
undersökning behöver det således inte betyda att man misstänker bröstcancer."
http://www.ssi.se/roentgen/Mammografi.html





    Reference: http://www.ssi.se/roentgen/Mammografi.html
    Reference: http://www.pingvineriet.net/cancer/diagnos.htm
CCW
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in SpanishSpanish
PRO pts in pair: 169

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: Översätter du "banana" till "frukt" också?
6 mins
  -> vad menar du?

36 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
bröst-skanner


Explanation:
scanner=skanner
se Cressy
samt egen erfarenhet

Tornebohm
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 583

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: Vare sig "bröst-skanner" eller "breast scanner" förekommer i Cressy!!!
10 mins

52 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
mammografiutrustning/mammografisystem


Explanation:
I flera texter från Socialstyrelsen talar man om mammografiutrustning och en tillverkare- Sectra - beskriver hur man lyckats reducera stråldosen till patient ned till 1/5 i sitt nya mammografisystem (som består av själva röntgenapparaten samt bildfångande medium)
Man skulle kanske också kunna säga mammograf -
jfr t ex datortomograf och orthopantomograf (dentalutrustning)

RA Konsult
Denmark
PRO pts in pair: 14

53 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
Addendum to my answer:


Explanation:
En mammograf är en högt specialiserad röntgenapparat som arbetar med mjuk (=lågenergisk) röntgenstrålning. Den är, tekniskt sett, inte en skanner. The "scanner" kommer från att den används för att skanna en viss del av befolkningen för en viss sjukdom.


    7 years with Philips Medical Systems.
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14142

55 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
tillägg till mitt första svar


Explanation:
(speciell) röntgenapparat

Ref:
Vad går en mammografi ut på?

Vid undersökningen fotograferas båda brösten med en speciell röntgenapparat för ändamålet. Vårdaren pressar ihop brösten på röntgenplattan. Det här kan kännas litet obehagligt, men det tar bara ett par sekunder. Om brösten är mycket ömma, t.ex. strax före menstruationen, lönar det sig att avtala om en annan tidpunkt för mammografin."

"Mammograf" är det inte, för det syftar på en av specialisterna som utför undersökningen.
Ref:
"Alla patienter med misstänkt
eller konstaterad bröstcancer bör om möjligt diskuteras på en preoperativ
rond med både kirurg och onkolog, patolog och mammograf, för att med
hjälp av mesta möjliga preoperativa information och kunskap besluta om
bästa handlingsplan för varje enskild patient." - jag tror inte att en apparat (mammograf) kan delta i en diskussion, eller hur?



    Reference: http://www.hel.fi/tervv/svenska/service/brostcancer_info.htm...
    Reference: http://www.roc.se/PDFfiles/Vardprogram/vpgr_brost_2001.PDF
CCW
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in SpanishSpanish
PRO pts in pair: 169

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: Could be mistaken for "special procedure x-ray eq.", which is used for angiography.
8 hrs

5 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
mammografapparat


Explanation:
Du kan använda "mammografapparat", som ju är en typ av röntegenapparat.
Nyligen har utvecklats flera nya tekniker, både laserbaserade och digitala, men engelskan använder scanner för mycket apparatur som "läser" bilder i allmänhet. Lite sammanhang hade inte skadat, i synnerhet om det faktiskt rör sig om digital mammografi.
Kom ihåg att personerna som skriver de här medicinska texterna ofta inte är några medicinska experter själva.
Vad Sven tänker på är "screening" och inte "scanner". Screening används på svenska också, både för själva undersökningen och befolkningsutval.
Och "mammograf" är som Sven påpekar en person som utför mammografi.

Rasero
PRO pts in pair: 28

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Nina Engberg: Ja, det här överrensstämmer med informationen jag hittat.
2 hrs

agree  Peter Johansson: Nästan synd att diskussionen är över...
3 hrs

neutral  Sven Petersson: Frukostdags: Nu skall jag gå och lägga bröd i brödrostapparaten!
3 hrs

6 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
STAVFEL!


Explanation:
mammografiapparat
i:et trillade bort i hasten

Rasero
PRO pts in pair: 28
Grading comment
Tack för hjälpen!!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Sven Petersson: Frukostdags: Nu skall jag gå och lägga bröd i brödrostapparaten!
3 hrs