KudoZ home » English to Swedish » Medical

maintenance of remission

Swedish translation: remissionsbehandling/-vård


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:maintenance of remission
Swedish translation:remissionsbehandling/-vård
Entered by: Marie Eriksson

00:15 Nov 8, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: maintenance of remission
Jag får inte till någon bra svenska, förslag

maintenance of remission in patients with Crohn's disease
Marie Eriksson
Vård under remission/remissionsvård
Explanation:
Remission heter detsamma på svenska. En vanlig sökning på Internet med remission+och, ger många sajter där termen används. Remission betyder som sagts ovan tillbakagång av sjukdom. Det används för det mesta i cancersammanhang. Även patienter som är i remission behöver givetvis vård - för det mesta i form av läkemedel.
Behandling är ett annat alternativ.
Selected response from:

Ingrid Abramson
Grading comment
Tack Ingrid!
Marie
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2Vård under remission/remissionsvård
Ingrid Abramson
5bibehållande av remissionTornebohm
5bibehållande av symptomlindringasptech
4förebyggande av återfall.Peter Johansson
1Ojdå.SWEDISH-TRANSLATION.com - your Swedish translation partner


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
Ojdå.


Explanation:
maintenance = underhåll

Remission finns inte ens med i den senaste utgåvan av Norstedts.

Sorry.


    Reference: http://www.Swedish-Translation.com
SWEDISH-TRANSLATION.com - your Swedish translation partner
PRO pts in pair: 14

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
förebyggande av återfall.


Explanation:
Är inte helt nöjd med termen...

"maintenance of remission" är de åtgärder, underhåll, som utförs för att sjukdomen inte skall komma tillbaka.


    Reference: http://www.tirgan.com/remission.htm
Peter Johansson
Sweden
PRO pts in pair: 46

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
bibehållande av symptomlindring


Explanation:
"Remission" (tillbakagång) är inte vedertaget på svenska, annars hade det varit det bästa ordet.

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1702

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Peter Johansson: Det är sjukdomen, inte bra symptomen, som är på tillbakagång.
5 mins

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
Vård under remission/remissionsvård


Explanation:
Remission heter detsamma på svenska. En vanlig sökning på Internet med remission+och, ger många sajter där termen används. Remission betyder som sagts ovan tillbakagång av sjukdom. Det används för det mesta i cancersammanhang. Även patienter som är i remission behöver givetvis vård - för det mesta i form av läkemedel.
Behandling är ett annat alternativ.


Ingrid Abramson
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 338
Grading comment
Tack Ingrid!
Marie

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Peter Johansson: Klockrent!!
38 mins

agree  xxxMarianne: låter mycket hyfsat.
40 mins

6 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
bibehållande av remission


Explanation:
vad man avser här är hur man ser till att hålla dessa patienter "friska" (i remission) dvs utan symtom på Chrons sjukdom



Tornebohm
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 583