KudoZ home » English to Swedish » Medical

skirted tube

Swedish translation: provrör med flat botten


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:skirted tube
Swedish translation:provrör med flat botten
Entered by: Ingrid Abramson

17:07 Jan 13, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: skirted tube
Typ av provrör. Kan det vara detsamma som kryorör?
Cecilia Falk
provrör med fot
Explanation:
Hej,
Ta en titt på nedanstående sajt. Det verkar som om det handlar om provrör med en utsvängd nederdel så att de kan stå själva. "Available as freestanding (skirted) or non-skirted with EPS rack"
Lycka till!
Ingrid :-)
Selected response from:

Ingrid Abramson
Grading comment
Tack. Jag lyckades själv till slut hitta "provrör med flat botten" (på samma sida som provrör med rund och konisk botten, som jag också hade i texten).
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1Addendum to my answer: centrifugrör med utvikt kant
Sven Petersson
4provrör med fot
Ingrid Abramson
4type of centrifuge tube
Sven Petersson
4skörtförsett rör
Mats Wiman


  

Answers


34 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
skörtförsett rör


Explanation:
är allt jag kan komma med.
Vare sig Eurodicautom, Google, Ernst, Engström eller jag själv ´har detta uttryck på lager

Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3482

49 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
type of centrifuge tube


Explanation:
Sorry, Swedish word unknown.


    Reference: http://www.saiadsorbents.com
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14142

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Addendum to my answer: centrifugrör med utvikt kant


Explanation:
I phoned a hospital lab and was told: "centrifugrör med utvikt kant".

--------------------------------------------------
Note added at 2002-01-13 19:44:40 (GMT)
--------------------------------------------------

Det verkar som om det anvånds två sorters rör, cylindriska med utvikt kant och koniska.

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14142

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Fredrik Larsson: Låter solitt!
11 hrs
  -> Tack så mycket!

15 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
provrör med fot


Explanation:
Hej,
Ta en titt på nedanstående sajt. Det verkar som om det handlar om provrör med en utsvängd nederdel så att de kan stå själva. "Available as freestanding (skirted) or non-skirted with EPS rack"
Lycka till!
Ingrid :-)


    Reference: http://www.bibby-sterilin.com/cat/sterilin/ct501.htm
Ingrid Abramson
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 338
Grading comment
Tack. Jag lyckades själv till slut hitta "provrör med flat botten" (på samma sida som provrör med rund och konisk botten, som jag också hade i texten).