KudoZ home » English to Swedish » Medical

cognitively normal elderly

Swedish translation: äldre människor med normala intelektuella funktioner


15:27 Feb 24, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Medical / ADL, demens
English term or phrase: cognitively normal elderly
physical difficulty may impede this aspect of grooming, even in cognitively normal elderly.
Jag får inte ihop detta till bra svenska just nu...
Marie Eriksson
Swedish translation:äldre människor med normala intelektuella funktioner
Explanation:
Det kanske blir lite långt, om detta är en text som ska läsas av specialister inom psykologi kan du även skriva: "kognitivt normala äldre människor". Med jag tycker det låter lite onödigt akademiskt i en allmän text. Kognition handlar just om de intelektuella funktionerna.
Selected response from:

Erika Lundgren
Grading comment
Tack. Ditt första alternativ passar bra in i texten.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1äldre människor med normala intelektuella funktioner
Erika Lundgren
3kognitivt normala åldringar
Tore Feuk


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kognitivt normala åldringar


Explanation:
Really just a suggestion

Tore Feuk
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 548

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
äldre människor med normala intelektuella funktioner


Explanation:
Det kanske blir lite långt, om detta är en text som ska läsas av specialister inom psykologi kan du även skriva: "kognitivt normala äldre människor". Med jag tycker det låter lite onödigt akademiskt i en allmän text. Kognition handlar just om de intelektuella funktionerna.

Erika Lundgren
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 208
Grading comment
Tack. Ditt första alternativ passar bra in i texten.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Karin Hellbom: intellektuella, med två l !!!!!
2 hrs
  -> Det har du rätt i! Inte lätt att leva utan Words rättstavningsprogram...