KudoZ home » English to Swedish » Medical

pad

Swedish translation: elektroderna


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:pads
Swedish translation:elektroderna
Entered by: zebung

15:52 Jan 25, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Medical / defibrillering
English term or phrase: pad
pads = sådana man sätter på patientens bröst vid defibrillering. Visst finns det väl ett svenskt vedertaget uttryck.
Marie Eriksson
elektroderna
Explanation:
En av de väsentligaste parametrarna när man önskar mäta elektrisk aktivitet inuti kroppen är hur god galvanisk kontakt med mätobjektet man kan uppnå. Huden är normalt sett en god isolator. För att få ner resistansen i huden använder man sig ofta av en gele som innehåller bland annat silverklorid. Denna gele anbringas på elektroderna.

Eftersom depolarisationsförloppet i hjärtat ger en resulterande vektor som sedan avbildas på olika plan framstår det som logiskt att placeringen av elektroderna är av största betydelse.
Selected response from:

zebung
Grading comment
Detta låter mycket troligt, ska dock för säkerhets skull stämma av med kunden.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2elektroderna
zebung
5gelplatta
Tornebohm


Discussion entries: 1





  

Answers


37 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
elektroderna


Explanation:
En av de väsentligaste parametrarna när man önskar mäta elektrisk aktivitet inuti kroppen är hur god galvanisk kontakt med mätobjektet man kan uppnå. Huden är normalt sett en god isolator. För att få ner resistansen i huden använder man sig ofta av en gele som innehåller bland annat silverklorid. Denna gele anbringas på elektroderna.

Eftersom depolarisationsförloppet i hjärtat ger en resulterande vektor som sedan avbildas på olika plan framstår det som logiskt att placeringen av elektroderna är av största betydelse.


zebung
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 212
Grading comment
Detta låter mycket troligt, ska dock för säkerhets skull stämma av med kunden.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Birgitta Ostrom: har även hittat "elektrodplattor" i detta sammanhang...
9 hrs
  -> tack!

agree  Inger Brandt
18 hrs
  -> tack!

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
gelplatta


Explanation:
se "defibrillering och kontaktgel" på www.yahoo.se

Tornebohm
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 583