KudoZ home » English to Swedish » Medical

Tryptophan

Swedish translation: tryptofan


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Tryptophan
Swedish translation:tryptofan
Entered by: Åsa Gudmundsson

20:44 Jan 28, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: Tryptophan
"[tryptic, of trypsin (formed on the model of pepsin, peptic) ; see trypsin + -phan(e)] An essential amino acid (C11H12N2O2) formed from proteins during digestion by the action of proteolytic enzymes. It is necessary for normal growth and development and is the precursor of several substances, including serotonin and niacin."

Jag skulle vilja att hela texten översätts på ett sånt sätt att man förstår vad tryptophan verkligen är.. =)
xxxCatoholic
ett försök att i all hast översätta hela meningen ;)
Explanation:
En essentiell (här ung. livsnödvändig) aminosyra (C11H12N2O2) bildad av proteiner som sönderdelats av proteolytiska enzymer. Den är nödvändig för normal tillväxt och utveckling samt är modersubstans till många ämnen, som serotonin och niacin.

Första parantesen är ett förtydligande.

Hoppas det är till hjälp.
Selected response from:

Åsa Gudmundsson
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2tryptofanReino Havbrandt
4ett försök att i all hast översätta hela meningen ;)Åsa Gudmundsson


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
tryptofan


Explanation:
heter det


    Reference: http://www.tbiokem.lth.se/Homepage/Webb-metabolism/Aminosyro...
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 5026

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Paul Svensson
4 hrs

agree  Inger Brandt
11 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ett försök att i all hast översätta hela meningen ;)


Explanation:
En essentiell (här ung. livsnödvändig) aminosyra (C11H12N2O2) bildad av proteiner som sönderdelats av proteolytiska enzymer. Den är nödvändig för normal tillväxt och utveckling samt är modersubstans till många ämnen, som serotonin och niacin.

Första parantesen är ett förtydligande.

Hoppas det är till hjälp.

Åsa Gudmundsson
PRO pts in pair: 30