Intercalating agents

Swedish translation: interkalerande substanser

English term or phrase:Intercalating agents
Swedish translation:interkalerande substanser
Entered by: Eva Palm

14:58 Jan 30, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: Intercalating agents
Vad jag har förstått genom de referenser jag har hittat via Google så använd dessa "inlagringsagenter" vid cancerbehandling.
Jag har dock inget svenskt ord
Eva Palm
interkalerande substanser
Explanation:
utmärkt referens!!
Selected response from:

Tornebohm
United States
Grading comment
Tack o tack även för den mycket informativa länken :)

/Eva
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5interkalerande substanser
Tornebohm
3nuklidterapi
Åsa Gudmundsson


  

Answers


28 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
nuklidterapi


Explanation:
Intercalating agents skadar DNA genom att lägga sig mellan baser i DNA-sekvensen. När sedan DNAt replikeras av enzymet DNA-polymeras, läser enzymet av dessa intercalating agents som om de vore baser i DNA. Den nyproducerade strängen får därför extrabaser insatta i sin kod, viket förstör på många olika sätt. Bland annat förskjuts läsramen. Detta kan både ge och behandla cancer. Behandlingen av cancer går ut på att förstöra tumör DNA med denna metod.

Du fär avgöra själv om nuklidterapi fungerar i din texts sammanhang.

Hoppas det hjälper.


    Reference: http://www.bms.uu.se/twostep/tvastegs.html
Åsa Gudmundsson
PRO pts in pair: 30

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
interkalerande substanser


Explanation:
utmärkt referens!!


    Reference: http://www.bms.uu.se/twostep/tvastegs.html
Tornebohm
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 583
Grading comment
Tack o tack även för den mycket informativa länken :)

/Eva