KudoZ home » English to Swedish » Medical

snap frozen

Swedish translation: snabbnedfrysning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:snap frozen
Swedish translation:snabbnedfrysning
Entered by: Lisa Lloyd

13:59 Nov 9, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: snap frozen
time of sampling; time sample fixed; snap frozen or frozen under liquid nitrogen; time for different stages of processing samples

tacksam om någon kan berätta vad detta heter på svenska (snabbnedfrysning?)samt vilken skillnaden är jmfrt med vanlig nedfrysning av prover i flytande kväve.

cheers, Lisa
Lisa Lloyd
snabb nedfrysning
Explanation:
Ska man inte se "snap frozen" och "frozen under liquid nitrogen" som utrryck för samma sak? Googlar man på "snap frozen", får man två träffar, som båda beskriver nedfrysning i flytande kväve.
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
tack myrwad för att du fick mig att inse att jag hade snurrat till det. håller dock med Marianne om att man nog bör skriva ihop till snabbnedfrysning, så tack till er båda!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4snabbfrysningxxxMarianne
3snabb nedfrysningmyrwad


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
snabb nedfrysning


Explanation:
Ska man inte se "snap frozen" och "frozen under liquid nitrogen" som utrryck för samma sak? Googlar man på "snap frozen", får man två träffar, som båda beskriver nedfrysning i flytande kväve.

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 6079
Grading comment
tack myrwad för att du fick mig att inse att jag hade snurrat till det. håller dock med Marianne om att man nog bör skriva ihop till snabbnedfrysning, så tack till er båda!

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
snabbfrysning


Explanation:
är nog det ord som får flest Google-träffar.

xxxMarianne
Belgium
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 264