KudoZ home » English to Swedish » Medical

dimension

Swedish translation: dimension


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:dimension
Swedish translation:dimension
Entered by: Lisa Lloyd

21:39 Nov 9, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: dimension
A novel two-dimensional liquid-phase separation method was developed that is capable of resolving large numbers of cellular proteins. The proteins are separated by pI using isoelectric focusing in the first dimension and by hydrophobicity using nonporous reversed-phase HPLC in the second dimension (IEF-NP RP HPLC).

Kan någon förklara/översätta dimension i det här sammanhanget?

Tack på förhand, Lisa :o)
Lisa Lloyd
dimension
Explanation:
alla gånger. Den ena dimensionen är proteinernas elektriska egenskaper, dena andra deras hydrofobicitet (ett ord som kanske finns, kanske inte, men det spelar ingen roll i sammanhanget). Eftersom proteinerna tydligen har olika elektriska egenskaper och är hydrofoba på olika sätt, går det att separera dem.
Selected response from:

Roger Sjölander
Sweden
Grading comment
tack Roger och Görel!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5dimension
Roger Sjölander
5se nedan...
Gorel Bylund


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
dimension


Explanation:
alla gånger. Den ena dimensionen är proteinernas elektriska egenskaper, dena andra deras hydrofobicitet (ett ord som kanske finns, kanske inte, men det spelar ingen roll i sammanhanget). Eftersom proteinerna tydligen har olika elektriska egenskaper och är hydrofoba på olika sätt, går det att separera dem.

Roger Sjölander
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 394
Grading comment
tack Roger och Görel!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mattias Kar�n
3 mins

agree  Sven Petersson
26 mins

agree  Gorel Bylund: Absolut, vid isoelektrisk fokusering låter man proteinerna vandra längs en pH-gradient. Varje proteinmolekyl stannar vid det pH där dess nettoladdning är noll (isolektrisk punkt, pI). Kallas även 1D-elektrofores.
8 hrs
  -> All right, det låter (någorlunda, för en fysiker) begripligt.

agree  Mario Marcolin
9 hrs

agree  JessicaC
10 hrs

3 days8 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
se nedan...


Explanation:
...och i nästa analys (efter 1D) separerar man proteinerna enligt någon annan egenskap, t ex massa. Detta blir den andra dimensionen. Resultatet blir en tvådimensionell "karta", som antingen kan vara fysisk (t ex en gelbild/karta) eller en virtuell som skapats med hjälp av någon evalueringsmjukvara. Varje fläck på kartan utgör idealt ett protein, som kan stansas ut alt. fraktioneras ut beroende på metod, och därefter analyseras vidare (t ex identifiering av vilket protein det är).

Gorel Bylund
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 884