KudoZ home » English to Swedish » Medical

flag

Swedish translation: multikett


20:38 Dec 15, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Medical / Labelling
English term or phrase: flag
märkning av läkemedel (injektionsflaska)

nedan ett exempel från webben:

We appreciate that labelling the container is useful as patients often throw the packaging away and then have no record of how to use the product. However, we feel that the above advantage is outweighed by practical problems such as flag-labelling eye-drops and nose drops, which impairs patients’ ability to use these products. We would appreciate hearing what others feel is the most appropriate way of labelling.

har denna etikett ett särskilt namn inom den svenska läkemedelsvärlden? tacksam för ref.

cheers, Lisa
Lisa Lloyd
Swedish translation:multikett
Explanation:
Multiketten är en flerbladsetikett med massor av plats för utförlig information och språkversioner även om förpackningen eller etiketteringsytan är liten. Etiketten används på läkemedel, hälsokost, kemtekniska produkter, skyddsutrustning m.m. med krav på utförlig text.

Med Multikett kan du eliminera ytteremballaget. Här finns ändå gott om plats för utförliga bruksanvisningar eller annan information som konsumenten behöver.

Selected response from:

Karin Hellbom
Italy
Grading comment
Tack Karin! Det visade sig att kunden inte ville ha denna term översatt, så jag är fortfarande inte säker på om det finns en speciell svensk motsvarighet i läkemedelsvärlden.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3multikett
Karin Hellbom
3Se nedan
Rottie


  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Se nedan


Explanation:
Hej Lisa,
jag har suttit och tittat/letat på Google för att se om det finns ngt svenskt uttryck för "flag-labelling". Jag har dessvärre inte hittat ngt. Det talas om "bipacksedel" när det gäller märkning av läkemedel men det är ju en allmän benämning på de lösa små broschyrer/anvisningar som finns med i läkemdelesförpacvkningarna.
I det här fallet handlar det ju om den där nya sorten av anvisningar som är sammanvikta så att patientens namn etc står på utsidan och sedan har läkemedlets funktion/ev biverkningar på insidan så att de kommer fram/visas när man drar i den lilla fliken som är dubbelvikt och som utgör en slags "flagga" - därav den engelska benämningen.
Om ingen expert hör av sig så skulle jag, i brist på bättre, skriva ung. så här:
"Etikett i form av en bipacksedel" eller "bipacksedel i form av en etikett" eller "bipacksedelsetikett" eller ngn annan combination av orden "bipacksedel" och "etikett" eftersom det ju handlar om en etikett som samtidigt är en slags bipacksedel.

Hoppas detta hjälper!

Saludos/rottie



Rottie
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 361

10 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
multikett


Explanation:
Multiketten är en flerbladsetikett med massor av plats för utförlig information och språkversioner även om förpackningen eller etiketteringsytan är liten. Etiketten används på läkemedel, hälsokost, kemtekniska produkter, skyddsutrustning m.m. med krav på utförlig text.

Med Multikett kan du eliminera ytteremballaget. Här finns ändå gott om plats för utförliga bruksanvisningar eller annan information som konsumenten behöver.




    Reference: http://www.nordvalls.se/
Karin Hellbom
Italy
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 415
Grading comment
Tack Karin! Det visade sig att kunden inte ville ha denna term översatt, så jag är fortfarande inte säker på om det finns en speciell svensk motsvarighet i läkemedelsvärlden.