KudoZ home » English to Swedish » Medical

invasive marker

Swedish translation: invasiv markör


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:invasive marker
Swedish translation:invasiv markör
Entered by: Sven Petersson

04:35 Oct 10, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: invasive marker
"Use of invasive markers is optional."

Det handlar om mikroskop och hjärnkirurgi.
Linda Joelsson
Sweden
invasiv markör
Explanation:
invasiv = här troligen undersökning som medför att instrument sticks in i kroppen. (Även tumörer kan vara invasiva, dvs sprida sig lokalt eller utanför sin ursprungsvävnad).

markör = ämne/substans som hjälper till att identifiera t.ex. cancer.
Selected response from:

Marie Eriksson
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1invasiv markörMarie Eriksson
5Invasiv markör, invasiva markörer
Sven Petersson


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
invasiv markör


Explanation:
invasiv = här troligen undersökning som medför att instrument sticks in i kroppen. (Även tumörer kan vara invasiva, dvs sprida sig lokalt eller utanför sin ursprungsvävnad).

markör = ämne/substans som hjälper till att identifiera t.ex. cancer.


    Cressy + Lindskogs medicinska terminologi
Marie Eriksson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 183

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Karin Ashing
9 mins

15 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
Invasiv markör, invasiva markörer


Explanation:
Implicit in answer.


    My geriatric brain.
    Confimed by Cressy.
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14134