KudoZ home » English to Swedish » Medical

retention arch

Swedish translation: retainer/retainerbåge


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:retention arch
Swedish translation:retainer/retainerbåge

06:09 Oct 15, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: retention arch
Ortodonti/käkortopedi
...build a retention arch that is attached to the teeth.
Marie Eriksson
retainerbåge
Explanation:
Används inom ortodonti (tandreglering)
efter behandlingen för att hålla kvar tänderna i sitt nya läge.
En retainerbåge är en metalltråd som fästs på insidan av (fram)tänderna i över- eller underkäken.
Kallas ibland också enbart retainer.

Information från produktspecialist i dentalbranschen
Selected response from:

RA Konsult
Denmark
Grading comment
Tack!/ME
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5retainerbågeRA Konsult
3gomplattaGlenn Viklund
1 +1??? tandställning ???
Sven Petersson


  

Answers


24 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +1
??? tandställning ???


Explanation:
"retention arch" yields nil relevant hits. Thus, "retention arch" is not in common use. Could "tandställning" (="brace") be intended?


    My geriatric brain.
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14134

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mats Wikberg
18 mins
  -> Thank you, but I still don't feel confident. Do you have anything to support with?

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
gomplatta


Explanation:
jag gissar att det handlar om en gomplatta, i samband med protesbygge.

Käkortopedi används vid behandling av gomspalt. Länken nedan beskriver en sådan behandlingsvariant.


http://www.odont.uio.no/prosthodont/rapporter/nr163.htm

Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476

19 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
retainerbåge


Explanation:
Används inom ortodonti (tandreglering)
efter behandlingen för att hålla kvar tänderna i sitt nya läge.
En retainerbåge är en metalltråd som fästs på insidan av (fram)tänderna i över- eller underkäken.
Kallas ibland också enbart retainer.

Information från produktspecialist i dentalbranschen

RA Konsult
Denmark
PRO pts in pair: 14
Grading comment
Tack!/ME