KudoZ home » English to Swedish » Medical

D. Dent resp Lic. Dent.

Swedish translation: Odontologie dr resp Odontologie Licenciat


10:04 Oct 16, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: D. Dent resp Lic. Dent.
Titlar. Svenska termer?
(Texten handlar om tandmaterial, så någon slags tandläkare kan det vara)
Marie Eriksson
Swedish translation:Odontologie dr resp Odontologie Licenciat
Explanation:
Ursäkta mitt tidigare felaktiga svar - så här heter dessa gubbar på svenska.

När man klarat "käftis", hamnar man på de odontologiska institutionerna på högskolorna och kan ta dessa respektive högre examina.
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Ja, detta förefaller vara bra (om inte kunden tycker det, blir det Svens svar som gäller). Tack alla!/ME
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2Doctor of Dentristy (D.Dent.), Licentiate of Dentistry (Lic.Dent.)
Sven Petersson
5Odontologie dr resp Odontologie LicenciatHans-Bertil Karlsson
3tandläkarexamen respektive licensierad tandläkare
Nina Engberg
1Dentologie Doktor resp Dentologie LicensiatHans-Bertil Karlsson


  

Answers


23 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
Doctor of Dentristy (D.Dent.), Licentiate of Dentistry (Lic.Dent.)


Explanation:
Finnish titles.
D.Dent. > Doctor of Dentristy
Lic.Dent. > Licentiate of Dentristry

They have the same training, but only the "Doctor" has defended a thesis.

The "D." would have been "Dr." in Swedish.


    Reference: http://www.utu.fi/aurora/3-2000/disserta.html
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14142

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Peter Johansson
1 hr
  -> Thank you very much!

agree  Nina Engberg: ;-)
13 hrs
  -> Thank you very much!

24 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
tandläkarexamen respektive licensierad tandläkare


Explanation:
Kan detta vara vad som menas?


    Native Swede living in the U.S.
    Norstedts
Nina Engberg
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 102

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hans-Bertil Karlsson: Nej Nina, "Lic" är en akademisk titel "Licenciat" är en akademisk titel i grad ungefär som DR,
11 hrs
  -> I stand corrected......

disagree  Sven Petersson: See my answer!
12 hrs
  -> Ja, det är tur att ni som kan mer inom ämnet rättar till felgissningar. I definitely withdraw my answer.

12 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
Dentologie Doktor resp Dentologie Licensiat


Explanation:
Nu är jag ute och gissar och har inte tid att "forska" men visst får man väl en "grad/titel" efter tandläkarhögskolan på samma sätt som efter vanliga läkarstudier.

Licensiat är för övrigt en titel som man får efter ett misslyckat försök att doktorera (exempelvis om ens forskning visar att det man baserat den på är ett felaktigt antagande) eller om man kanske rent av "tröttnar" på att forska MEN har skaffat sig utbildning som skulle räcka för en doktorstitel.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Sven Petersson: Your translations from Finnish into Swedish is kosher, your explanations leave ample space for improvements.
38 mins
  -> Mitt svar var inte direkt ett påstående, egentligen mera ett diskussionsunderlag

13 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
Odontologie dr resp Odontologie Licenciat


Explanation:
Ursäkta mitt tidigare felaktiga svar - så här heter dessa gubbar på svenska.

När man klarat "käftis", hamnar man på de odontologiska institutionerna på högskolorna och kan ta dessa respektive högre examina.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Ja, detta förefaller vara bra (om inte kunden tycker det, blir det Svens svar som gäller). Tack alla!/ME