KudoZ home » English to Swedish » Medical: Cardiology

40 ms after the J point

Swedish translation: 40 ms från j-punkten

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:40 ms after the J point
Swedish translation:40 ms från j-punkten
Entered by: Marie Andersson (Allen)

16:46 Oct 26, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical: Cardiology
English term or phrase: 40 ms after the J point
ST depression of >1 mm in 2 or more contiguous leads measured at 40 ms after the J point, in the absence of left ventricular hypertrophy, bundle branch block, paced rhythms, pre-excitation or other ECG artifacts or confounding conditions.
xxxMarianne
Belgium
40 ms från j-punkten
Explanation:
J- eller j-punkten:

Om ST-VM stiger, tyder det i regel på ökad ischemi. titta alltid på Ekg, för att se vad som händer. Se till patienten. ... (20 eller 60 ms från j-punkten). ...
www.ischemiacorelab.hjl.gu.se/dokument/VKG-Metoder.ppt -
Selected response from:

Marie Andersson (Allen)
United Kingdom
Grading comment
Tack igen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
440 ms från j-punkten
Marie Andersson (Allen)
3J-punkten
Folke Nettelblad


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
40 ms after the j point
40 ms från j-punkten


Explanation:
J- eller j-punkten:

Om ST-VM stiger, tyder det i regel på ökad ischemi. titta alltid på Ekg, för att se vad som händer. Se till patienten. ... (20 eller 60 ms från j-punkten). ...
www.ischemiacorelab.hjl.gu.se/dokument/VKG-Metoder.ppt -

Marie Andersson (Allen)
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack igen!

32 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
40 ms after the j point
J-punkten


Explanation:
Det står för "junction point" d.v.s. den punkt där QRS-komplexet slutar och övergår i ST-regionen. Min gamla lärobok i EKG-tolkning nämner ingen term alls för denna punkt, men det finns i varje fall en Google-träff på "j-punkten". Känns dock lite magert. Eventuellt skulle man kunna skriva QRS/ST-övergången, fast det får man ju ännu färre träffar på.


    file:///C:/Documents%20and%20Settings/Fadmin/Lokala%20inst%E4llningar/Temporary%20Internet%20Files/Content.IE5/H5PUELI9/
Folke Nettelblad
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 95