KudoZ home » English to Swedish » Medical (general)

bone crisis

Swedish translation: benkris


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:bone crisis
Swedish translation:benkris
Entered by: Anette Herbert

18:47 Jun 14, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical (general)
English term or phrase: bone crisis
Bone crisis: An period of intense, acute pain that may last for hours to days and maybe accompanied by local and/or systemic fever. A bone crisis occurs when there is a lack of oxygen in an area where Gaucher cells have interfered with normal blood flow.
Anette Herbert
benkris
Explanation:
From reference:
"Benkriser
En benkris orsakas av att blodtillförseln till ett ben plötsligt upphör. De symtom som då uppträder är dels en plötslig smärta i skelettet, vanligen i en arm, ett ben eller i bäckenet, och dels hög feber. Smärtorna är ofta så kraftiga att starka smärtstillande medel måste sättas in. I fall med allvarliga benkriser, smärtan kan vara i 5-8 dagar, så kan patienten tvingas till sjukhusvistelse för smärtlindring och behandling med dropp."
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Hur lyckades du hitta det, som jag letat! Tack så mycket!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5benkris
Sven Petersson
4 +1aseptisk bennekrosTornebohm


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
aseptisk bennekros


Explanation:
Detta är sannolikt vad man menar med "bone crisis" att döma av beskrivningen


    Reference: http://www.sos.se/smkh/1996-29-015/1996-29-015.htm#Avsnitt5
Tornebohm
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 226

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
12 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
benkris


Explanation:
From reference:
"Benkriser
En benkris orsakas av att blodtillförseln till ett ben plötsligt upphör. De symtom som då uppträder är dels en plötslig smärta i skelettet, vanligen i en arm, ett ben eller i bäckenet, och dels hög feber. Smärtorna är ofta så kraftiga att starka smärtstillande medel måste sättas in. I fall med allvarliga benkriser, smärtan kan vara i 5-8 dagar, så kan patienten tvingas till sjukhusvistelse för smärtlindring och behandling med dropp."


    Reference: http://gaucher.ods.org/
Sven Petersson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 733
Grading comment
Hur lyckades du hitta det, som jag letat! Tack så mycket!