KudoZ home » English to Swedish » Medical (general)

compromised fetus

Swedish translation: allvarligt hotat foster; foster med svårt nedsatt tillstånd


09:43 Jul 8, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical (general)
English term or phrase: compromised fetus
“Featured in this short demonstration is Sonicaid FetalCare, a unique CTG analysis software system”
“Would you have picked up this trace as being abnormal? FetalCare did; identifying it as coming from a severely compromised fetus.
Monica Berntsson
Sweden
Swedish translation:allvarligt hotat foster; foster med svårt nedsatt tillstånd
Explanation:
Kanske lättare att formukera om det framgår senare exakt vad som var illa med fostret.

CTG registrerar ju fostrets hjärtljud och livmoderns sammandragningar. Teoretiskt kan naturligtvis hjärtljuden vara avvikande därför att fostret drabbats av en infektion, men det har i princip ingenting med det att göra. Det säger främst att fostret riskerar att drabbas av syrebrist som kan ge skador.
Selected response from:

Folke Nettelblad
Sweden
Grading comment
Tack så mycket!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1allvarligt hotat foster; foster med svårt nedsatt tillstånd
Folke Nettelblad
5foster med nedsatt resistens mot infektioner
Angelica Kjellström


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
foster med nedsatt resistens mot infektioner


Explanation:
I din kontext blir det då: "...från ett foster med allvarligt nedsatt resistens mot infektioner"

Källa: Cressy, Medicinsk och farmaceutisk ordbok

Angelica Kjellström
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 29

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Folke Nettelblad: Finns inget som säger att det handlar om infektionsförsvar
44 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
allvarligt hotat foster; foster med svårt nedsatt tillstånd


Explanation:
Kanske lättare att formukera om det framgår senare exakt vad som var illa med fostret.

CTG registrerar ju fostrets hjärtljud och livmoderns sammandragningar. Teoretiskt kan naturligtvis hjärtljuden vara avvikande därför att fostret drabbats av en infektion, men det har i princip ingenting med det att göra. Det säger främst att fostret riskerar att drabbas av syrebrist som kan ge skador.

Folke Nettelblad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 923
3 corroborated select projects
in this pair and field What is ProZ.com Project History(SM)?
Grading comment
Tack så mycket!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxBirgitta G
1 hr