KudoZ home » English to Swedish » Medical (general)

rope

Swedish translation: fiberband


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:fibrous rope
Swedish translation:fiberband
Entered by: Ulla Lundquist

13:30 Nov 28, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical (general) / bandages/ exuding wounds
English term or phrase: rope
i.e.: fibrous rope
Ulla Lundquist
Italy
band
Explanation:
Non-woven band eller fiberband, Hydrofiber förband.

AQUACEL Ag är ett antimikrobiellt förband med 1,2% joniserad silver. En mjuk, steril, non-woven kompress/band som består av natriumcarboxymethylcellulosa och joniserad silver. Silvret i förbandet har effekt mot ett brett spektrum av sårbakterier och hjälper till att skapa en antimikrobiell miljö. Förbandet absorberar stora mängder sårvätska och bakterier och skapar en mjuk sammanhängande gel som omedelbart formar sig till sårytan, bevarar en fuktig sårläkningsmiljö och understödjer till att ta bort död vävnad från såret (autolytisk debridering). En fuktig sårmiljö och kontroll av sårbakterier stöder kroppens läkningsprocess och minskar risken för sårinfektion.

<http://www.convatec.dk/se/sar/produkter/produkter/aquacel-ag...

AQUACEL Hydrofiber förband, består av 100% cellulosa (natriumcarboxymethylcellulosa) Materialet hanterar sårvätska på ett unikt sätt. Vätskan och eventuella bakterier binds snabbt och effektivt in i fibrerna. AQUACEL har ett brett indikationsområde när det gäller vätskande sår: bensår, trycksår, akuta sår av typen skrubb- eller skrapsår ...

Band för sårkaviteter 2 x 45 cm

http://www.convatec.dk/Filer/Prod-O_WT_SE_10489.pdf




--------------------------------------------------
Note added at 1 dag16 timmar (2008-11-30 06:05:32 GMT)
--------------------------------------------------

Frågeställarens tidigare kommentar: fleece eller ribbon i st f rope, och är alltså för bensår/ vätskande sår; a safe, effective, and practical way to bring relief to the frustrations of managing wounds
Selected response from:

Karin Hellbom
Italy
Grading comment
Tusen tack för det uttömmande svaret!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4band
Karin Hellbom
2(fiberrikt) rep
Sven Petersson


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
(fiberrikt) rep


Explanation:
:o)

Sven Petersson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 733

1 day16 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
band


Explanation:
Non-woven band eller fiberband, Hydrofiber förband.

AQUACEL Ag är ett antimikrobiellt förband med 1,2% joniserad silver. En mjuk, steril, non-woven kompress/band som består av natriumcarboxymethylcellulosa och joniserad silver. Silvret i förbandet har effekt mot ett brett spektrum av sårbakterier och hjälper till att skapa en antimikrobiell miljö. Förbandet absorberar stora mängder sårvätska och bakterier och skapar en mjuk sammanhängande gel som omedelbart formar sig till sårytan, bevarar en fuktig sårläkningsmiljö och understödjer till att ta bort död vävnad från såret (autolytisk debridering). En fuktig sårmiljö och kontroll av sårbakterier stöder kroppens läkningsprocess och minskar risken för sårinfektion.

<http://www.convatec.dk/se/sar/produkter/produkter/aquacel-ag...

AQUACEL Hydrofiber förband, består av 100% cellulosa (natriumcarboxymethylcellulosa) Materialet hanterar sårvätska på ett unikt sätt. Vätskan och eventuella bakterier binds snabbt och effektivt in i fibrerna. AQUACEL har ett brett indikationsområde när det gäller vätskande sår: bensår, trycksår, akuta sår av typen skrubb- eller skrapsår ...

Band för sårkaviteter 2 x 45 cm

http://www.convatec.dk/Filer/Prod-O_WT_SE_10489.pdf




--------------------------------------------------
Note added at 1 dag16 timmar (2008-11-30 06:05:32 GMT)
--------------------------------------------------

Frågeställarens tidigare kommentar: fleece eller ribbon i st f rope, och är alltså för bensår/ vätskande sår; a safe, effective, and practical way to bring relief to the frustrations of managing wounds


Karin Hellbom
Italy
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 70
Grading comment
Tusen tack för det uttömmande svaret!