KudoZ home » English to Swedish » Medical (general)

Withdrawal rate

Swedish translation: bortfallsandel


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Withdrawal rate
Swedish translation:bortfallsandel
Entered by: Åsa Valley

11:40 Dec 20, 2010
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical (general)
English term or phrase: Withdrawal rate
It is planned to randomize 80 subjects. This will provide 80% power to detect a 1 point difference between treatments in the change from baseline to week 3 of an 11-point NRS scale. This is assuming a within subject variance of 2.00 is seen and allowing for a withdrawal rate of up to 25%.
Åsa Valley
Sweden
bortfallsandel
Explanation:
"bortfall personer (patienter eller friska försökspersoner) som har gått med på att delta i en undersökning men som lämnat denna innan den fullbordats. Beträffande orsaker se »dropout och »withdrawal. - Termen bortfall används ibland också i form av ´primärt bortfall´, de personer som är lämpliga för att delta i en undersökning men som avböjer, är bosatta för långt borta m m. "

"withdrawal förhållandet att en person måste utgå ur en studie efter beslut av ansvarig läkare. Anledningen kan bl a vara att personen inte uppfyller studiens inklusions- eller exklusionskriterier (uppgifter missförstods eller felnoterades då personen erbjöds delta) eller att han/hon får allvarliga biverkningar av prövningsläkemedlet. Jfr »dropout. "
Selected response from:

Anna Smith
Switzerland
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2bortfallsandel
Anna Smith
3patientavhopp
Andreas Majetic


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
withdrawal rate
patientavhopp


Explanation:
http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?art...

Skulle jag säga.

Andreas Majetic
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 40

26 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
withdrawal rate
bortfallsandel


Explanation:
"bortfall personer (patienter eller friska försökspersoner) som har gått med på att delta i en undersökning men som lämnat denna innan den fullbordats. Beträffande orsaker se »dropout och »withdrawal. - Termen bortfall används ibland också i form av ´primärt bortfall´, de personer som är lämpliga för att delta i en undersökning men som avböjer, är bosatta för långt borta m m. "

"withdrawal förhållandet att en person måste utgå ur en studie efter beslut av ansvarig läkare. Anledningen kan bl a vara att personen inte uppfyller studiens inklusions- eller exklusionskriterier (uppgifter missförstods eller felnoterades då personen erbjöds delta) eller att han/hon får allvarliga biverkningar av prövningsläkemedlet. Jfr »dropout. "


    Reference: http://www.sbu.se/sv/Evidensbaserad-vard/Ordlista/#withdrawa...
    Reference: http://www.buph.se/download/18.2a0ff5f12801fe5f27800011084/H...
Anna Smith
Switzerland
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 64
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anni Kallay
7 hrs
  -> Tack Anni :)

agree  Sven Petersson
20 hrs
  -> Tack Sven :)