fissured fracture

Swedish translation: fissur; fissurfraktur; fraktur av fissurtyp

English term or phrase:fissured fracture
Swedish translation:fissur; fissurfraktur; fraktur av fissurtyp
Entered by: Folke Nettelblad

15:56 Dec 16, 2016
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical (general)
English term or phrase: fissured fracture
"a narrow split in the bone that does not go through to the other side of the bone", enligt http://medical-dictionary.thefreedictionary.com/fissured fra...

I detta fall handlar det om en CT som visar "fissured fracture" om bl a höger sinus maxillaris

Säger man "frissurerad fraktur" eller kanske "frissurfraktur" på svenska? Eller säger man något helt annat?
m_a_a_
Greece
fissur; fissurfraktur; fraktur av fissurtyp
Explanation:
Det är helt enkelt en fraktur som inte går igenom hela benet utan bara bildar en tunn spricka. Oftast kallas det enbart "fissur", men om du tycker att du absolut vill ha med båda elementen från originalet kan du välja något av de andra förslagen.
Selected response from:

Folke Nettelblad
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3fissur; fissurfraktur; fraktur av fissurtyp
Folke Nettelblad
3greenstickfraktur
viking modena


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
greenstickfraktur


Explanation:
Jag tänkte också på "öppen fraktur" - luxation
http://medicinskordbok.se/component/content/article/9-b/5274...

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2016-12-16 17:17:57 GMT)
--------------------------------------------------

Gäller barn, ser jag efteråt...


    Reference: http://www.medinsikt.se/ortopedi/trauma-och-frakturer#3
    Reference: http://www.medinsikt.se/ortopedi/specifika-frakturer/9
viking modena
Italy
Works in field
Native speaker of: Native in ItalianItalian, Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 42
Notes to answerer
Asker: Hm... om "greenstickfraktur" innebär böjt ben, vilket gäller barn pga deras bens elasticitet, kanske man i en allmänare bemärkelse helt enkelt borde säga "partiell fraktur", som det står i beskrivningen under "greenstickfraktur", som du refererade till?


21 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
fissur; fissurfraktur; fraktur av fissurtyp


Explanation:
Det är helt enkelt en fraktur som inte går igenom hela benet utan bara bildar en tunn spricka. Oftast kallas det enbart "fissur", men om du tycker att du absolut vill ha med båda elementen från originalet kan du välja något av de andra förslagen.

Folke Nettelblad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 928
3 corroborated select projects
in this pair and field What is ProZ.com Project History(SM)?
Notes to answerer
Asker: Tack ska du ha. Jo, det blev ju lite fel där under min fråga genom att få med ett extra "r" helt i onödan...