long acting injectable medication

Swedish translation: långverkande injektionsläkemedel

English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical (general) / medical
English term or phrase: long acting injectable medication
For the past year, you have been receiving long acting injectable medication for the treatment of HIV.
aventura22
Sweden
Swedish translation:långverkande injektionsläkemedel
Explanation:
Alternativt endast "långverkande injektioner". Man kan även tänka sig "långtidsverkande injektionsläkemedel", bruket varierar lite här.
Selected response from:

Betty Wahlund
Grading comment
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2långverkande injektionsläkemedel
Betty Wahlund
4långtidsverkande injicerbart läkemedel
Sven Petersson


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
långtidsverkande injicerbart läkemedel


Explanation:
:o)


    Reference: http://xbrane.com/app/media/2018/04/Xbrane-Biopharma-%C3%85r...
Sven Petersson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 759

47 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
långverkande injektionsläkemedel


Explanation:
Alternativt endast "långverkande injektioner". Man kan även tänka sig "långtidsverkande injektionsläkemedel", bruket varierar lite här.

Example sentence(s):
  • Lantus (insulin glargin) är ett långverkande basinsulin som ger en jämn blodsockersänkning i upp till 24 timmar.
  • Klozapin och långtidsverkande injektioner var förknippade med färre återinläggningar på sjukhus än andra former av antipsykotiska läkemedel.

    Reference: http://https://www.fass.se/LIF/menydokument?userType=2&menyr...
    Reference: http://www.lakemedelsvarlden.se/langtidsverkande-injektion-f...
Betty Wahlund
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kjelle
1 hr

agree  Anni Kallay
1 day 2 hrs