KudoZ home » English to Swedish » Medical (general)

irrigation solution

Swedish translation: spolvätska


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:irrigation solution
Swedish translation:spolvätska
Entered by: Jan S

21:12 Apr 1, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Medical (general)
English term or phrase: irrigation solution
Hur kan man oversatta ovanstaende utan att det later klumpigt. Avser vatsska for att halla rent operationsomradet vid prostataoperation
Jan S
Sweden
spolvätska
Explanation:
Cressy bekräftar

[PDF] VÅRDPROGRAM
Filtyp: PDF/Adobe Acrobat - HTML-version
... Transurethral incision av prostata (TUIP) är en mindre operation med sannolikt ... det
blöder mindre och risken för absorption av spolvätska vid operationen ...
www.uas.se/upload/urolog/pdf/bph.pdf

[PDF] SLV 2003bilaga vhtchefer.xls
Filtyp: PDF/Adobe Acrobat - HTML-version
... V07AB00 Natriumklorid Natriumklorid inj.vätska Fresenius Kabi X80AB00 Natriumklorid
(CE-märkt) Natriumklorid spolvätska, 30-1000 ml Fresenius Kabi Sterilt ...
www.janusinfo.org/imcms/servlet/GetDoc?meta_id=4452 - Liknande sidor

Cell till Samhälle - Karolinska Institutet
... Dels varierar den operativa blödningen kraftigt, och dels kan den spolvätska,
som operationsområdet ”badar” i tas upp (absorberas) av patienten. ...
info.ki.se/ research/professors/article_se.html?ID=314&Area=Kirurgi - 24k


--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs 6 mins (2004-04-02 07:18:54 GMT)
--------------------------------------------------

State of the Art: Cancer i urinblåsan
... Olika typer av spolvätska kan användas vid TUR-B, men sterilt vatten ger ... skall
inte ges förrän tidigast 2 veckor efter transurethral operation, ej heller ...
www.sos.se/mars/sta/2001-123-36/2001-123-36.htm - 101k - 1 apr 2004

PDF] Alerts bed ning
Filtyp: PDF/Adobe Acrobat - HTML-version
... De vanligaste komplikationerna efter TURP- operation är infektion och blödning.
Det finns även risk för att den spolvätska som används under operationen ...
www.sbu.se/Filer/Content0/publikationer/3/TUMTH.pdf
Selected response from:

Lisa Lloyd
Grading comment
Cressy, du ar en angel. Tack for att Du tagit Dig tid att besvara fragan.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2spolningslösning
Terese Whitty
5spolvätska
Lisa Lloyd


  

Answers


30 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
spolningslösning


Explanation:
Skulle jag säga. Se referens.


    Reference: http://mesh.kib.ki.se/swemesh/swebrowse.cfm
Terese Whitty
United States
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 40

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Gorel Bylund: håller med!
1 hr
  -> Tack så mycket!

agree  HosseinA
8 hrs
  -> Tack så mycket!

10 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
spolvätska


Explanation:
Cressy bekräftar

[PDF] VÅRDPROGRAM
Filtyp: PDF/Adobe Acrobat - HTML-version
... Transurethral incision av prostata (TUIP) är en mindre operation med sannolikt ... det
blöder mindre och risken för absorption av spolvätska vid operationen ...
www.uas.se/upload/urolog/pdf/bph.pdf

[PDF] SLV 2003bilaga vhtchefer.xls
Filtyp: PDF/Adobe Acrobat - HTML-version
... V07AB00 Natriumklorid Natriumklorid inj.vätska Fresenius Kabi X80AB00 Natriumklorid
(CE-märkt) Natriumklorid spolvätska, 30-1000 ml Fresenius Kabi Sterilt ...
www.janusinfo.org/imcms/servlet/GetDoc?meta_id=4452 - Liknande sidor

Cell till Samhälle - Karolinska Institutet
... Dels varierar den operativa blödningen kraftigt, och dels kan den spolvätska,
som operationsområdet ”badar” i tas upp (absorberas) av patienten. ...
info.ki.se/ research/professors/article_se.html?ID=314&Area=Kirurgi - 24k


--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs 6 mins (2004-04-02 07:18:54 GMT)
--------------------------------------------------

State of the Art: Cancer i urinblåsan
... Olika typer av spolvätska kan användas vid TUR-B, men sterilt vatten ger ... skall
inte ges förrän tidigast 2 veckor efter transurethral operation, ej heller ...
www.sos.se/mars/sta/2001-123-36/2001-123-36.htm - 101k - 1 apr 2004

PDF] Alerts bed ning
Filtyp: PDF/Adobe Acrobat - HTML-version
... De vanligaste komplikationerna efter TURP- operation är infektion och blödning.
Det finns även risk för att den spolvätska som används under operationen ...
www.sbu.se/Filer/Content0/publikationer/3/TUMTH.pdf

Lisa Lloyd
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 155
Grading comment
Cressy, du ar en angel. Tack for att Du tagit Dig tid att besvara fragan.