KudoZ home » English to Swedish » Medical: Instruments

to drive

Swedish translation: driva in


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:to drive
Swedish translation:driva in
Entered by: Gull-Britt Orsén

10:29 Nov 20, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical: Instruments
English term or phrase: to drive
Vad gör man när man "drives a pin"? Instrumentet som används är en pin driver och en pin driver adapter finns också med i spelet
Gull-Britt Orsén
driva in
Explanation:
Man använder "driva in en pinne" även i svenska, men modernare är kanske att slå eller trycka in en pinne.

--------------------------------------------------
Note added at 43 mins (2008-11-20 11:13:04 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.synonymer.se/?query=driva

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2008-11-20 16:04:23 GMT)
--------------------------------------------------

Disclaimer: Detta svar bygger inte på medicinsk kunskap, enbart på maskinteknisk
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Jag tog ditt förslag eftersom jag hittade att pin driver=stiftindrivare, tack
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4driva inReino Havbrandt
3sätta; borraCecilia Richter Ekholm


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
sätta; borra


Explanation:
Man pratar allmänt om att "man sätter ett stift" "eller "borrar ett stift" både vid frakturer och i odontologiska sammanhang. Pindriver skulle kunna vara den spiralformade stiftborren, den som förpreparerar hålet för stiftet.


    Reference: http://www.ortopedisktmagasin.se/306/radius/radius.html
Cecilia Richter Ekholm
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 9
Notes to answerer
Asker: Hej Cecilia. Jag var helt benägen att ta ditt svar tills jag efter mycket detektivarbete lyckades hitta en översättning till pin driver=stiftindrivare. Hade det inte hetat så skulle jag ha tagit ditt förslag.


33 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
driva in


Explanation:
Man använder "driva in en pinne" även i svenska, men modernare är kanske att slå eller trycka in en pinne.

--------------------------------------------------
Note added at 43 mins (2008-11-20 11:13:04 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.synonymer.se/?query=driva

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2008-11-20 16:04:23 GMT)
--------------------------------------------------

Disclaimer: Detta svar bygger inte på medicinsk kunskap, enbart på maskinteknisk


    Reference: http://www.traditionalmusic.co.uk/its-easy-to-make-music/mak...
    Reference: http://www.iverswoodshop.com/Articles/Wood%20Joints/Mortise/...
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 99
Grading comment
Jag tog ditt förslag eftersom jag hittade att pin driver=stiftindrivare, tack