KudoZ home » English to Swedish » Medical: Instruments

USP green soap tincture

Swedish translation: (grön) såpsprit


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:USP green soap tincture
Swedish translation:(grön) såpsprit
Entered by: Tornebohm

20:36 Dec 22, 2010
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical: Instruments
English term or phrase: USP green soap tincture
vad är det närmaste man kan komma detta i Sverige - någon som vet
grön tvålsprit finns väl inte?
Tornebohm
United States
(grön) såpsprit
Explanation:
Kanske inte den bästa länken men finns mer på google.

http://www.petzon.se/grona/sp sapsprit.html
http://www.odla.nu/fs/article/file_10495.html

Samma blandning som den engelska varianten.. etanol (T-röd), vatten och grön såpa.
Selected response from:

Andreas Majetic
Sweden
Grading comment
hittade inte några direkt "medicinska" länkar och Apoteket hade ingen info om detta vilket är lite konstigt men låter väl riktigt ändå...
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3(grön) såpsprit
Andreas Majetic
2flytande tvållösning
Lena Svensson


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
usp green soap tincture
flytande tvållösning


Explanation:
Det bästa jag kan komma på i denna sena timma är flytande tvållösning. Jag tror inte att tvållösningen egentligen är grön men kallas så av någon - för mig - okänd anledning.

Beträffande usp, se länk nedan


    Reference: http://www.usp.org/
Lena Svensson
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 20

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
usp green soap tincture
(grön) såpsprit


Explanation:
Kanske inte den bästa länken men finns mer på google.

http://www.petzon.se/grona/sp sapsprit.html
http://www.odla.nu/fs/article/file_10495.html

Samma blandning som den engelska varianten.. etanol (T-röd), vatten och grön såpa.

Andreas Majetic
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 145
Grading comment
hittade inte några direkt "medicinska" länkar och Apoteket hade ingen info om detta vilket är lite konstigt men låter väl riktigt ändå...

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anna Smith
32 mins
  -> Tack Anna.

agree  Karin Hellbom: SÅP-SPRIT . (förr ss. läkemedel o. desinfektionsmedel använd) lösning av såpa i sprit (vanligen med tillsats av eteriskt ämne, i sht lavendel- l. kamferolja) (SAOB)
9 hrs
  -> Tack Karin, stämmer in precis.

agree  Stefan A. M. Adamek: ...helt rätt Andreas... vanlig preparationsproduct hos Tattoo-Joe och Håltagnings-Eva salonger.
5 days
  -> Tack för infon Stefan :)