KudoZ home » English to Swedish » Medical: Instruments

Axial, Cine, Helical, and Gated (Respiratory) acquisitions

Swedish translation: axiell, kinematisk, helical, andningstriggad datainsamling


16:37 Sep 14, 2011
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical: Instruments
English term or phrase: Axial, Cine, Helical, and Gated (Respiratory) acquisitions
Uppräkningen av datainsamlingar (tror jag det handlar om):

Axial, Cine, Helical, and Gated (Respiratory) acquisitions

ingår i en manual för en medicinsk utrustning avsedd för datortomografi. Avsnittet nedan ger en general introduktion till hela röntgensystemet:

The XXX Series Computed Tomography X-ray system is intended to produce cross-sectional images of the body by computer reconstruction of x-ray transmission data taken at different angles and planes, patient for all ages, including Axial, Cine, Helical, and Gated (Respiratory) acquisitions.

Min översättning (förutom uppräkningen av datainsamlingar):

XXX-serien av röntgensystem för datortomografi är avsedd att skapa tvärsnittsareala bilder av kroppen med hjälp av datorrekonstruerade röntgenöverföringsdata som registreras i olika vinklar och plan för patienter i alla åldrar, inklusive axiala, ........... datainsamlingar.

Axial: borde väl vara axiala.
Cine: Kan det vara cinereum? Men vad blir adjektivmotsvarigheten?
Helical: helikala?
Gated (Respiratory): styrda (respirations-)?
acquisitions: datainsamlingar?
Fredrik Pettersson
Hong Kong
Swedish translation:axiell, kinematisk, helical, andningstriggad datainsamling
Explanation:
:o)

--------------------------------------------------
Note added at 23 hrs (2011-09-15 16:10:05 GMT)
--------------------------------------------------

Jo, det är en spiralformad rörelse.
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4axiell, kinematisk, helical, andningstriggad datainsamling
Sven Petersson
3axial, kinematisk, helix, och öppningspuls (respiratoriska) fynd
Tomas Rosell


  

Answers


4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
axial, cine, helical, and gated (respiratory) acquisitions
axial, kinematisk, helix, och öppningspuls (respiratoriska) fynd


Explanation:
Något i den stilen

Tomas Rosell
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 36

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
axial, cine, helical, and gated (respiratory) acquisitions
axiell, kinematisk, helical, andningstriggad datainsamling


Explanation:
:o)

--------------------------------------------------
Note added at 23 hrs (2011-09-15 16:10:05 GMT)
--------------------------------------------------

Jo, det är en spiralformad rörelse.

Sven Petersson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 654
Notes to answerer
Asker: helical, kan det översättas med spiral också?

Asker: Alltså Spirala datainsamlingar istället för Helicala datainsamlingar?