KudoZ home » English to Swedish » Medical: Pharmaceuticals

pivotal study

Swedish translation: pivotal studie


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:pivotal study
Swedish translation:pivotal studie
Entered by: Folke Nettelblad

15:31 Dec 15, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical: Pharmaceuticals / Clinical trials
English term or phrase: pivotal study
"Lastly, concerning the design of the pivotal studies, or of any future trials, it was argued that performing randomized trials in STS is extremely difficult, as experienced by the EORTC STS group."

Exakt den här kontexten är inte så väsentlig; jag vet i princip vad det är men inte vad man säger på svenska. Det är alltså den kliniska prövning som ger de avgörande data för att ett läkemedel skall godkännas (normalt sätt en dubbelblind randomiserad fas III-studie som ger signifikanta data om effekt och säkerhet).
Folke Nettelblad
Sweden
pivotal studie
Explanation:
kanske? har tyvärr inga bätter förslag

Avonex - Läkemedelsmonografi
... I en pivotal studie jämfördes effekten av placebo och interferon beta-1a avseende
effekt på funktionsnedsättning (1 poäng på EDSS-skalan) kvarstående ...
www.mpa.se/mono/avonex.shtml

PDF] Invirase, INN-Saquinavir
Filtyp: PDF/Adobe Acrobat
... Biverkningar från en pivotal studie (n=327) där monoterapi med saquinavir
(600 mg tre gånger dagligen) studerades är uppräknade nedan. ...
www.emea.eu.int/humandocs/PDFs/ EPAR/Invirase/058496sv4.pdf
Selected response from:

Lisa Lloyd
Grading comment
Stort tack! Det verkar som ett bra förslag. Om man söker både på bestämd form och plural får man ihop riktigt många träffar. Begriper inte att jag inte såg dem innan jag ställde frågan, men jag kanske bara provade med sammansättningen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5pivåstudie
Jenny Johansson
2 +2pivotal studie
Lisa Lloyd
4 -1vägledande undersökning
Mats Wiman


  

Answers


59 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
vägledande undersökning


Explanation:
eller
styrande



    Norstedts
Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: Ej i bruk i läkemedelsindustrien.
59 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +2
pivotal studie


Explanation:
kanske? har tyvärr inga bätter förslag

Avonex - Läkemedelsmonografi
... I en pivotal studie jämfördes effekten av placebo och interferon beta-1a avseende
effekt på funktionsnedsättning (1 poäng på EDSS-skalan) kvarstående ...
www.mpa.se/mono/avonex.shtml

PDF] Invirase, INN-Saquinavir
Filtyp: PDF/Adobe Acrobat
... Biverkningar från en pivotal studie (n=327) där monoterapi med saquinavir
(600 mg tre gånger dagligen) studerades är uppräknade nedan. ...
www.emea.eu.int/humandocs/PDFs/ EPAR/Invirase/058496sv4.pdf

Lisa Lloyd
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 108
Grading comment
Stort tack! Det verkar som ett bra förslag. Om man söker både på bestämd form och plural får man ihop riktigt många träffar. Begriper inte att jag inte såg dem innan jag ställde frågan, men jag kanske bara provade med sammansättningen.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
56 mins
  -> tackar :o)

agree  Mario Marcolin
5 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
pivåstudie


Explanation:
"Till sist, angående utformningen av pivåstudierna..."

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 10 mins (2003-12-15 19:41:41 GMT)
--------------------------------------------------

Eller \"centralstudie\".

Jenny Johansson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish