KudoZ home » English to Swedish » Mining & Minerals / Gems

phosphate rock

Swedish translation: fosfatsten


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:phosphate rock
Swedish translation:fosfatsten
Entered by: Gull-Britt Orsén

14:31 Apr 2, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mining & Minerals / Gems
English term or phrase: phosphate rock
Jag vet inte om man kallar rock för sten, malm, mineral eller något annat. Förekommer i följande kontext:

Phosphate rock grinding
Ground phosphate rock
acidulated phosphate rock
Phosphate rock digestion

Används vid framställning av gödselmedel
Gull-Britt Orsén
fosfatsten
Explanation:
Se länken
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:...

--------------------------------------------------
Note added at 23 hrs (2007-04-03 14:16:16 GMT)
--------------------------------------------------

Jag tycker inte att sten behöver beteckna någonting litet. Sten syftar enligt mig i det här sammanhanget mer på ämnet än storleken.
Selected response from:

Martin Englander
Grading comment
Då får det väl bli fosfatsten.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4fosfatstenReino Havbrandt
3 +1fosfatstenMartin Englander
4fosfatisk bergartKjelle
4fosfatmalmxxxmrpal123
3 -1mineralxxxfinntranslat


Discussion entries: 4





  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
mineral


Explanation:
Phosphate is mineral used in many substances.

xxxfinntranslat
Finland
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in FinnishFinnish
Notes to answerer
Asker: Tack.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Reino Havbrandt: för ospecifikt
1 day20 hrs
  -> try to come with a better answer ;)

11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
fosfatmalm


Explanation:
Fosfatmalm låter rätt och det ordet används av folk på KTH :-)

xxxmrpal123
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in SwedishSwedish
Notes to answerer
Asker: Tack


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Reino Havbrandt: fosfatsten är nog lämpligast i detta sammanhang
4 hrs

16 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
fosfatisk bergart


Explanation:
så uttrycker geolog-vänner* sig (lite "beredare" än mineral, råvara ev. flera typs mineral ingående).
* reservation för finlandism

--------------------------------------------------
Note added at 17 hrs (2007-04-03 08:02:53 GMT)
--------------------------------------------------

råfosfat är väl väl renare råvare i princip bara apatit (mineral med kalcium+ fosfat) Sten kan vara så mycket (men malas skall den före prcess)

Kjelle
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
Notes to answerer
Asker: Tack


22 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
fosfatsten


Explanation:
Se länken
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:...

--------------------------------------------------
Note added at 23 hrs (2007-04-03 14:16:16 GMT)
--------------------------------------------------

Jag tycker inte att sten behöver beteckna någonting litet. Sten syftar enligt mig i det här sammanhanget mer på ämnet än storleken.

Martin Englander
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Då får det väl bli fosfatsten.
Notes to answerer
Asker: Ja, jag funderade på det också men sten lät så "smått" i synnerhet som andra träffar hänför sig till njurstenar av fosfat. Jag ser framför mig enorma mängder fosfatXXX som kommer in till anläggningen för att malas.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt
22 hrs

1 day21 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
fosfatsten


Explanation:
fosfatsten

I facktekniska sammanhang översätts rock med berg, sten eller bergart, beroende på kontext. Malm är ore. Jag håller med om att rock och ore i vissa fall kan vara synonymer, men i andra fall skiljer man på det. Man skulle kunna säga, att man tar fram fosfatsten ur fosfatmalm, för användning i gödningsmedel.





    Reference: http://www.ecosanres.org/pdf_files/sanitetnu_nr1_2006.pdf
    Reference: http://minerals.usgs.gov/ds/2005/140/phosphate.xls
Reino Havbrandt
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 9
Notes to answerer
Asker: Tack för dina utläggningar och förklaringar