KudoZ home » English to Swedish » Other

the smell of cold tobacco

Swedish translation: lukten av gamla fimpar

08:17 Nov 17, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Other
English term or phrase: the smell of cold tobacco
Det bästa jag kommit på är "inrökt lukt", men jag är inte nöjd. Finns det ett bättre uttryck? Målgrupp: tonåringar.
Sven Petersson
Sweden
Swedish translation:lukten av gamla fimpar
Explanation:
Om det ska vara riktigt äckligt. Jag antar att tobaken har rökts? "Orökt" tobak luktar ju inte särskilt illa.
Selected response from:

Gorel Bylund
Sweden
Grading comment
Dä blidde "äckliga fimplukten".
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1luken av gammal tobak
Kjelle
4inpyrd röklukt/tobakslukt
tauvon
3lukten av gamla fimpar
Gorel Bylund
1 +2Lukten av gammal rök
Åsa Valley


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +2
Lukten av gammal rök


Explanation:
Så säger nog jag när jag kommer in i ett inrökt rum...

Åsa Valley
Sweden
Native speaker of: Swedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kjelle: ja, inpyrd
2 hrs
  -> Tack!

agree  Eva-Marie Adams
3 hrs

9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
lukten av gamla fimpar


Explanation:
Om det ska vara riktigt äckligt. Jag antar att tobaken har rökts? "Orökt" tobak luktar ju inte särskilt illa.

Gorel Bylund
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 54
Grading comment
Dä blidde "äckliga fimplukten".
Tack för hjälpen!

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
luken av gammal tobak


Explanation:
inpyrd tobakslukt

Kjelle
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 43

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Eva-Marie Adams
1 hr
  -> (hostat) tack!

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
inpyrd röklukt/tobakslukt


Explanation:
Det finns lite olika alternativ med inpyrd, men uttrycket brukar användas just om unken rökdoft, det luktar inpyrt (av tobak etc).



    Reference: http://www.luktfritt.nu
    www.viivilla.se/expert.asp?categoryid=3&articleid=5290 - 78k
tauvon
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8