KudoZ home » English to Swedish » Other

troubleshooting

Swedish translation: felsökning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:troubleshooting
Swedish translation:felsökning
Entered by: Elisabeth af Geijerstam Grothey

03:47 Mar 23, 2002
English to Swedish translations [PRO]
/ toy
English term or phrase: troubleshooting
"troubleshooting tips" instruktioner till felsökning på leksak, jag gissar "problemlösning" men det kanske finns ngt bättre?
Elisabeth af Geijerstam Grothey
felsökning
Explanation:
enligt en viss logik:
1. Fel uppstår
2. Man SÖKER felet
3. Man hittar det
4. Man analyserar och försår
5. Man hittar en lösning
6. Man åtgärdar
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3felsökning
Mats Wiman
3 +3problemlösning/problemguide
Nina Engberg
5felsökningGéza Kelemen
4 +1tips om hur du hittar felHans-Bertil Karlsson


  

Answers


26 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
felsökning


Explanation:
enligt en viss logik:
1. Fel uppstår
2. Man SÖKER felet
3. Man hittar det
4. Man analyserar och försår
5. Man hittar en lösning
6. Man åtgärdar


    Professional experience+Norstedts
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3482
Grading comment
Tack för hjälpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
3 hrs

agree  Klas Törnquist: Helt rätt!
12 hrs

agree  Fredrik Larsson
2 days4 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
tips om hur du hittar fel


Explanation:
Mats har helt rätt om felsökning, men för manualer till vanliga konsumenter kanske man ska använda en formulering likt den ovanstående för att det ska låta lite "mindre tekniskt"

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  BedaB: Håller med Hans-Bertil, det handlar ju om en leksak
11 hrs
  -> Tack !! Förvisso är felsökning det korrekta ordet, men här handlar det ju om leksak

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
problemlösning/problemguide


Explanation:
Nja, jag gillade nog ditt förslag "problemlösning" bättre. I slutet på en manual finns ju ofta olika problem eller fel listade och bredvid finns lösningen.

Nina Engberg
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 102

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Peter Johansson
17 mins
  -> Tack!

agree  EKM: Det här är bättre. Hur många "fel" kan det egentligen bli på en leksaksbil?
1 day32 mins
  -> Tack!

agree  Mats Wikberg
3 days1 hr
  -> Tack!

13 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
felsökning


Explanation:
"Lokalisera och avhjälpa fel", enligt ordboken. Jag tycker ändå att troubleshooting används i första hand för att beteckna sökningen, lokaliseringen, identifieringen av ett (tekniskt) fel.


    Nordsteds stora ordbok, m.m.
Géza Kelemen
PRO pts in pair: 32