KudoZ home » English to Swedish » Other

studio

Swedish translation: studio


21:49 Jul 1, 2002
English to Swedish translations [PRO]
English term or phrase: studio
Use of the Certificate requires your payment of a redemption fee that varies based on unit size confirmed (studio $199US, one-bedroom $249US, or two-bedroom and larger $299US.)
= ENRUMMARE
Bengt Evertsson
Swedish translation:studio
Explanation:
according to Babylon the same word is being used
Selected response from:

swisstell
Italy
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3enrumslägenhetGlenn Viklund
4 +2studio
swisstell
4enrummare med kokvråxxxhelenkass
5 -1StudioAdamsson
4 -1svitHans-Bertil Karlsson


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
studio


Explanation:
according to Babylon the same word is being used

swisstell
Italy
Native speaker of: German
PRO pts in pair: 22

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Hans-Bertil Karlsson: för muskikstudior och filmstudior kanske, men inte för lägenheter
7 hrs

agree  Fredrik Larsson: Jo, även för lägenheter!!
9 hrs

agree  Malin Brooks: Studio är väl ett modernare uttryck än enrumslägenhet.
10 hrs

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
svit


Explanation:
brukar väl användas i hotellsammanhang för ett större rum med exempelvis en separat" sovalkov"

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Fredrik Larsson: En studio är mycket liten. Ofta bara ett enda rum med kitchenette!
1 hr

agree  Tomas Nilsson
2 hrs
  -> tack

disagree  Inger Brandt: Detta är väl inte hotellsammanhang?
2 hrs
  -> hotell, semestervåning, andelslägenhet osv...

9 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
enrumslägenhet


Explanation:
eller "etta" helt enkelt på svenska. tog ett tag när jag själv sökte lägenhet ett komma underfund med logiken: 1 bedroom; "tvåa", 2 bedroom; trea, osv.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-07-02 08:44:23 (GMT)
--------------------------------------------------

Oj, mycket synpunkter på detta..Mina erfarenheter från London säger att det både kan avse med kök eller med kokvrå, eller ibland inte ens det, bara någon sådan här skåpdörr man öppnar med en liten kokplatta. Såg exempel på alla dessa varianter där som benämndes \"studio\"..


    egen erf.
Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Inger Brandt
39 mins
  -> tack!

agree  Anna, citato: stämmer, har också egen erf., står dessutom i Norstedts som enrumsvåning
45 mins
  -> tack!

agree  Jenni Jelse: Egen erfarenhet i England o Sverige
11 hrs
  -> tack!

9 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
Studio


Explanation:
Ett rum och kokvrå

Adamsson

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Inger Brandt: Det normala svenska uttrycket är enrumslägenhet.
58 mins

20 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
enrummare med kokvrå


Explanation:
en studio innebär att det inte finns något kök, medan enrumare rätt och slätt innebär att det även kan finnas ett kök.

xxxhelenkass
France
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 8