KudoZ home » English to Swedish » Other

eastern ST

Swedish translation: eastern standard time


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:eastern ST
Swedish translation:eastern standard time
Entered by: Monica Berntsson

18:24 Jul 3, 2002
English to Swedish translations [PRO]
English term or phrase: eastern ST
Det handlar om zoner och tidsskillnader.
Monica Berntsson
Sweden
eastern standard time
Explanation:
Tidszon i USA - enligt nedan:

Newfoundland Standard Time subtract 3 1/2 hours
Atlantic Standard Time subtract 4 hours
Eastern Standard Time subtract 5 hours
Central Standard Time subtract 6 hours
Mountain Standard Time subtract 7 hours
Pacific Standard Time subtract 8 hours
Yukon Standard Time subtract 9 hours
Alaska-Hawaii Std Time subtract 10 hours
Hawaiian Standard Time subtract 10-1/2 hours


--------------------------------------------------
Note added at 2002-07-03 18:35:31 (GMT)
--------------------------------------------------

Östtid säger Microsoft (när det gäller inställning av tidszoner i Windows) - vad det nu kan vara värt :-(
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4US Eastern STxxxwikarle
4eastern standard timeHans-Bertil Karlsson
4 -1Atlanttid
Mats Wiman


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
Atlanttid


Explanation:
i USA
Eastern Standard Time (EST)= GMT - 5
- 6 tim ifht Sverige
Exempel: New York

--------------------------------------------------
Note added at 2002-07-03 19:08:23 (GMT)
--------------------------------------------------

Östkusttid är väl vad vi kallar det på svenska.

Hans har rätt: Atlanttid är längre norrut (Halifax?)


    BOMH
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3478

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Hans-Bertil Karlsson: nej, det är inte atlan-tid. Se mitt svar
1 min
  -> Du har rätt!

8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
eastern standard time


Explanation:
Tidszon i USA - enligt nedan:

Newfoundland Standard Time subtract 3 1/2 hours
Atlantic Standard Time subtract 4 hours
Eastern Standard Time subtract 5 hours
Central Standard Time subtract 6 hours
Mountain Standard Time subtract 7 hours
Pacific Standard Time subtract 8 hours
Yukon Standard Time subtract 9 hours
Alaska-Hawaii Std Time subtract 10 hours
Hawaiian Standard Time subtract 10-1/2 hours


--------------------------------------------------
Note added at 2002-07-03 18:35:31 (GMT)
--------------------------------------------------

Östtid säger Microsoft (när det gäller inställning av tidszoner i Windows) - vad det nu kan vara värt :-(

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Tack för hjälpen!

22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
US Eastern ST


Explanation:
EST är förkortningen för Eastern Standard Time, den tidszon som används på USAs östkust, t.ex. i New York. Den ligger 6 timmar väster om [Svensk normaltid). Alltså "efter" svensk tid.

xxxwikarle
PRO pts in pair: 4