KudoZ home » English to Swedish » Other

technical editor

Swedish translation: teknisk redaktör


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:technical editor
Swedish translation:teknisk redaktör
Entered by: Roger Sjölander

23:41 Aug 7, 2002
English to Swedish translations [PRO]
English term or phrase: technical editor
En person på ett förlag, som antagligen har till uppgift att se till att det tekniska innehållet i en text är korrekt, men det kan också vara en person som ser till att utformningen av texten är riktig.
Roger Sjölander
Sweden
teknisk redaktör
Explanation:
Plenty of Google hits!
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack, tack, så långt som till Google hade jag inte kommit, vilket förmodligen är fånigt med tanke på hur jag brukar jobba; jag ville dock kontrollera hur det fungerade att ställa frågor på ProZ, och det gjorde det ju över förväntan. Teknisk redaktör, således.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3teknisk redaktör
Sven Petersson
5teknisk redaktör
CCW


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
teknisk redaktör


Explanation:
Plenty of Google hits!


    My geriatric brain.
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14078
Grading comment
Tack, tack, så långt som till Google hade jag inte kommit, vilket förmodligen är fånigt med tanke på hur jag brukar jobba; jag ville dock kontrollera hur det fungerade att ställa frågor på ProZ, och det gjorde det ju över förväntan. Teknisk redaktör, således.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  SandraBr
5 hrs

agree  Inger Brandt
7 hrs

agree  Hans-Bertil Karlsson
8 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
teknisk redaktör


Explanation:
brukar det heta


    egen erfarenhet
    Reference: http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&q=%22te...
CCW
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in SpanishSpanish
PRO pts in pair: 169