KudoZ home » English to Swedish » Other

Natali

Swedish translation: Nathalie


17:57 Aug 26, 2002
English to Swedish translations [Non-PRO]
/ Flicknamn
English term or phrase: Natali
Natali-Nathali
Hur stavas egentligen?
Vad betyder?
Varifrån är det ursprungligen?
Rasoul
Swedish translation:Nathalie
Explanation:
är den vanligaste stavningen IMHO

Nata_lia, kvinnonamn av latinskt ursprung, bildat till latinets dies natalis '(Kristi) födelsedag', d.v.s. juldagen

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-26 18:20:31 (GMT)
--------------------------------------------------

654000 träffar på Google

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-27 02:31:11 (GMT)
--------------------------------------------------

som polskt namn: Natalie (http://www.proz.com/?sp=partprof&eid_s=4490)
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
Stor tack till ER som finns.
Tekniken och möjligheten är
oerhörd intressant och fantastik.
ps: Jag kommer inte från Marsen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3Natalie
Anette Herbert
4 +3Nathalie
Mats Wiman
4Eller Natalia om...
Arthur Borges


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
Natalie


Explanation:
Natalie stavas det och är enligt svenska akademin en Fransk form av Natalia och är ett latinskt namn, bildat till di´es nata´lis ’(Kristi) födelsedag’ (dvs. juldagen).
Natalie kommer från frankrike och betyder juldagen (Jesus födelsdag)på latin

Kan också stavas med th Nathalie, vilket är den engelska och franska formen.


    www.svenskaakademien.se/SVE/akademialmanackan_html/ namnetym.html
Anette Herbert
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 478

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxwikarle
1 hr

agree  EKM
4 hrs

agree  Arthur Borges
13 hrs

20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
Nathalie


Explanation:
är den vanligaste stavningen IMHO

Nata_lia, kvinnonamn av latinskt ursprung, bildat till latinets dies natalis '(Kristi) födelsedag', d.v.s. juldagen

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-26 18:20:31 (GMT)
--------------------------------------------------

654000 träffar på Google

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-27 02:31:11 (GMT)
--------------------------------------------------

som polskt namn: Natalie (http://www.proz.com/?sp=partprof&eid_s=4490)


    NE+personal experience
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3482
Grading comment
Stor tack till ER som finns.
Tekniken och möjligheten är
oerhörd intressant och fantastik.
ps: Jag kommer inte från Marsen.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Elisabeth af Geijerstam Grothey
17 mins

agree  Arthur Borges
13 hrs

agree  Malin Brooks
14 hrs

14 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Eller Natalia om...


Explanation:
...namnets innehavaren aer rysk. Har ocksaa sett Natalya.

Arthur Borges
China
PRO pts in pair: 32