KudoZ home » English to Swedish » Other

experience imagined test suggestion

Swedish translation: uppleva föreställd testsuggestion


15:57 Oct 18, 2002
English to Swedish translations [PRO]
/ psykologi
English term or phrase: experience imagined test suggestion
hypnosis is a state of heigtened suggestibility in which some people are able to experience imagined test suggestions as if they were real.
Kristina Olofsson
Swedish translation:uppleva föreställd testsuggestion
Explanation:
Vad man menar är att hypnos är ett tillstånd av förhöjd mottaglighet för suggestioner (påståenden) där en del människor kan uppleva ett suggestibilitetstest (ett test som syftar till att se om någon är mottaglig för hypnos) som verklig - t.ex någon får suggestionen "du faller bakåt" och börjar svaja för att sedan falla bakåt (där någon står och tar emot förstås).

Selected response from:

Anette Herbert
Grading comment
Tack för hjälpen!! Det var väldigt värdefullt för mig att förstå detta.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2uppleva föreställd testsuggestion
Anette Herbert
4uppleva testsuggerering (som verklig)
Mario Marcolin
4 -1folk hinnar uppleva (test)förslag som verkligheter;
Arthur Borges


  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
folk hinnar uppleva (test)förslag som verkligheter;


Explanation:
Jag fattar illa varför "test" behövs i denna mening; lägg i det och fråga kunden.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-18 17:25:26 (GMT)
--------------------------------------------------

Obviously, Annette\'s \"föreställd\" is necessary.

Arthur Borges
China
PRO pts in pair: 32

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Anette Herbert: varför hinnar? See below
1 hr
  -> Stämmer väl - Vad tycker Du om "folk upplevar"?

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
uppleva föreställd testsuggestion


Explanation:
Vad man menar är att hypnos är ett tillstånd av förhöjd mottaglighet för suggestioner (påståenden) där en del människor kan uppleva ett suggestibilitetstest (ett test som syftar till att se om någon är mottaglig för hypnos) som verklig - t.ex någon får suggestionen "du faller bakåt" och börjar svaja för att sedan falla bakåt (där någon står och tar emot förstås).




    Reference: http://w1.361.telia.com/~u36110466/hypnos.htm
Anette Herbert
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 478
Grading comment
Tack för hjälpen!! Det var väldigt värdefullt för mig att förstå detta.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Arthur Borges: Stämmar nog men behövs verkligen "test" i påståendet?
6 mins
  -> Tack Arthur! Det beror på sammanhanget och vad som föregått, annars är det helt onödigt för att förklara vad hypnos är, javisst.

agree  Paul Svensson: I can imagine the "test" being put in there to make sure that noone would think it implied any clinical use of hypnotic suggestions. Maybe.
46 mins
  -> Thanks Paul - Perhaps they are discussing different tests and test suggestions in hypnosis being one of them. Maybe.

14 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
uppleva testsuggerering (som verklig)


Explanation:
suggerering/suggerera som alternativ till suggestion


    Reference: http://members.tripod.com/~hypnoswest/mer_om_hypnos.html
Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1883