KudoZ home » English to Swedish » Other

cosmetic mask

Swedish translation: kosmetisk mask


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:cosmetic mask
Swedish translation:kosmetisk mask
Entered by: Thomas Johansson

06:49 Feb 18, 2009
English to Swedish translations [PRO]
Other
English term or phrase: cosmetic mask
I en lista över skador som man kan få ersättning för enligt en personlig olycksfallsförsäkring:

General loss of facial tissue incapable of surgical reinstatement and necessitating use of a cosmetic mask.

Jag _gissar_ att det handlar om en slags stadigvarande mask (används sånt?) och inte ett sånt där klettäcke som flickor smetar på sig i ansiktet då och då. (Se Googles bilder för "cosmetic mask".)
Thomas Johansson
Peru
kosmetisk mask
Explanation:
Här passar väl en ord-för-ord översättning bra. En mask kan ju vare både en 'lös/avtagbar' och en 'påsmetad'.
Selected response from:

IAnita
Sweden
Grading comment
Tack!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2kosmetisk mask
IAnita
3 +1ansiktsprotes, protetisk maskKristina Thorne


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
kosmetisk mask


Explanation:
Här passar väl en ord-för-ord översättning bra. En mask kan ju vare både en 'lös/avtagbar' och en 'påsmetad'.

IAnita
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 88
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anna Herbst: Kosmetisk mask låter bra, och jag tror nog att den är påsmetad...
3 hrs
  -> Tack, det tror jag med!

agree  Robert Nordberg
10 days

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
ansiktsprotes, protetisk mask


Explanation:
Ett par alternativ. Jag hittar ingen kombination av protetisk och mask, däremot används ansiktsproteser av olika storlek och grad. Protetisk mask vore kanske ett mer allmängiltigt alternativ.


    Reference: http://www.apkm.se/svenska/proteser/ansiktsprotes/
Kristina Thorne
France
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 51

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Helena Dahlenius: 'ansiktsprotes' är bättre än 'ansiktsmask' (om man inte har sammanhanget får ordet en helt annan betydelse...)
21 hrs
  -> Det får det. Tack!