Frozen Margarita

Swedish translation: Frozen Margarita

English term or phrase:Frozen Margarita
Swedish translation:Frozen Margarita
Entered by: Mario Marcolin

17:09 May 3, 2003
English to Swedish translations [PRO]
English term or phrase: Frozen Margarita
Finns det en vedertagen svensk översättning till Frozen Margarita? Bara undrar :)
Ingela
United Kingdom
Frozen Margarita
Explanation:
ett drinknamn är ju som ett varumärke, översätt inte.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-04 06:23:57 (GMT)
--------------------------------------------------

qv.
1. Cocktailens [tuppsvansens] anatomi
Cocktails består oftast av tre grundingredienser: basen, grundsmaksättning, finjustering. Basen är ofta någon form av spirituosa såsom vodka, whiskey, gin, rom eller tequila. Ibland blandas basen med någon form av vin för att framhäva någon egenskap i basen. Smaksättningen är till för att förbättra aromen - och framför allt - smaken på basen. En väldigt vanlig smaksättning är vermouth? och/eller fruktjuicer. Även vin, grädde eller ägg (oftast i form av ägglikör) används i vissa fall. Den tredje delen är också en smaksättning, fast den är mer utav en finjustering. Ofta kommer olika färgjusteringar och skiktningar in här. Vanligtvis är den här smaksättningen en kombination av likörer och dekorativa fruktskivor. Vanliga likörer är Grenadine?, [Blue Curaçao]? och [Grand Marnier]?. Vanliga frukter är citron, apelsin, ananas? och bär av olika slag.


--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-04 16:35:05 (GMT)
--------------------------------------------------

\"
3. Cocktails
En lista med kända cocktails Manhattan
Cosmopolitan
[Long Island iced tea]?
Margarita?
[Frozen Margarita]?
[Mai Tai]?
[Pina colada]?
[Tequila sunrise]?
Daiquiri?
[Strawberry Daiquiri]?
[Tom Collins]?\"
http://susning.nu/Cocktail


\"Frozen Margarita 3 del Tequila
1 del Tripel Sec eller annan citruslikör
Saften av 1/2 lime eller citron
Bland i mixer tillsammans med krossad is.
Fyll i cocktailglas med saltrand.\"

http://w1.858.telia.com/~u85819382/tillb/dryck/tequila.htm

\"Margarita
(klassisk)
4 cl tequila
2 cl Cointreau
1 cl citronjuice
Skaka med is och servera i ett cocktailglas med
frostad kant av salt och citron.
En frostad kan göras så att man tar ett fat,
med större diameter än glaset, och häller ut
ett inte för snål tilltaget lager med salt.
Dra sedan en citronklyfta runt glasets kant.
Doppa glaset upp-och-ner i fatet,
så att ett jämnt lager salt fäster på kanten. Kan dekoreras med en citron- eller limeskiva
om man så vill, men det behövs egentligen inte,
för den frostade kanten är nog så effektfull
och elegant. Kör drinken i en mixer is och några jordgubbar
eller hallon så har du en Frozen Margarita.\"
http://hem.passagen.se/samgr/drinks/short.htm#margarita


Selected response from:

Mario Marcolin
Sweden
Grading comment
Det blev Frozen Margarita tillslut :) men tack för alla kommentarer.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1frusen Margarita
Sven Petersson
4 +2Frusen Margarita
Mijo Schyllert
5 +1Frozen Margarita
Mario Marcolin
5fickjummet brännvin med sockerdricka
Reino Havbrandt


  

Answers


22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
Frusen Margarita


Explanation:
ja du, tre träffar bara på Google, medans jag fick en massa svenska sajter som använde Frozen Margarita. Beror väl på hur mycket av en purist man är, kanske. Frusen Margarita låter ju mer som en väldigt huttrig tjej :-)

Mijo Schyllert
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 63

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anette Herbert: :-))
1 hr

agree  Vesselina Georgieva: men: "frozen" låter lite bättre. Jag har alltid beställt "frozen ..." när jag varit i Sverige och har aldrig haft svårigheter, problem eller missförstånd:))
2 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
fickjummet brännvin med sockerdricka


Explanation:
är det helt klart

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 5026

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Katarina Bovin
11 mins

disagree  Sven Petersson: Total rubbish! See below!
28 mins

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
frusen Margarita


Explanation:
Named after Margarita Wenner-Gren (wife of Dr Axel Wenner-Gren, Electrolux) during Wenner-Gren's stay in Mexico during WW2.

Ingredients:
- 2 oz Tequila
- 2 oz Lime Juice
- 1 oz Triple Sec
- 1 cup ice cubes
- Salt
- Garnish: Lime Wedge
- Glassware: Margarita Glass

Rub the rim of a Margarita Glass and dip it into salt. Blend tequila, lime juice, triple sec, and ice in a blender. Pour into a Margarita glass and garnish with a lime wedge.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-03 19:54:24 (GMT)
--------------------------------------------------

Inte var Margarita en \"huttrig tjej\" inte!

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14318

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Rottie: Sven, är hela drinken uppkallad efter M. Wennergren eller bara den frusna varianten? Kul att veta för en Margarita - fan.
13 hrs
  -> Drinken uppkallades efter Margarita; den frusna varienten kom långt senare. Axel investerade i tequilafabriker.

13 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Frozen Margarita


Explanation:
ett drinknamn är ju som ett varumärke, översätt inte.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-04 06:23:57 (GMT)
--------------------------------------------------

qv.
1. Cocktailens [tuppsvansens] anatomi
Cocktails består oftast av tre grundingredienser: basen, grundsmaksättning, finjustering. Basen är ofta någon form av spirituosa såsom vodka, whiskey, gin, rom eller tequila. Ibland blandas basen med någon form av vin för att framhäva någon egenskap i basen. Smaksättningen är till för att förbättra aromen - och framför allt - smaken på basen. En väldigt vanlig smaksättning är vermouth? och/eller fruktjuicer. Även vin, grädde eller ägg (oftast i form av ägglikör) används i vissa fall. Den tredje delen är också en smaksättning, fast den är mer utav en finjustering. Ofta kommer olika färgjusteringar och skiktningar in här. Vanligtvis är den här smaksättningen en kombination av likörer och dekorativa fruktskivor. Vanliga likörer är Grenadine?, [Blue Curaçao]? och [Grand Marnier]?. Vanliga frukter är citron, apelsin, ananas? och bär av olika slag.


--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-04 16:35:05 (GMT)
--------------------------------------------------

\"
3. Cocktails
En lista med kända cocktails Manhattan
Cosmopolitan
[Long Island iced tea]?
Margarita?
[Frozen Margarita]?
[Mai Tai]?
[Pina colada]?
[Tequila sunrise]?
Daiquiri?
[Strawberry Daiquiri]?
[Tom Collins]?\"
http://susning.nu/Cocktail


\"Frozen Margarita 3 del Tequila
1 del Tripel Sec eller annan citruslikör
Saften av 1/2 lime eller citron
Bland i mixer tillsammans med krossad is.
Fyll i cocktailglas med saltrand.\"

http://w1.858.telia.com/~u85819382/tillb/dryck/tequila.htm

\"Margarita
(klassisk)
4 cl tequila
2 cl Cointreau
1 cl citronjuice
Skaka med is och servera i ett cocktailglas med
frostad kant av salt och citron.
En frostad kan göras så att man tar ett fat,
med större diameter än glaset, och häller ut
ett inte för snål tilltaget lager med salt.
Dra sedan en citronklyfta runt glasets kant.
Doppa glaset upp-och-ner i fatet,
så att ett jämnt lager salt fäster på kanten. Kan dekoreras med en citron- eller limeskiva
om man så vill, men det behövs egentligen inte,
för den frostade kanten är nog så effektfull
och elegant. Kör drinken i en mixer is och några jordgubbar
eller hallon så har du en Frozen Margarita.\"
http://hem.passagen.se/samgr/drinks/short.htm#margarita





    Reference: http://susning.nu/Cocktail
    Reference: http://www.tasteikalmar.nu/bar/bar_annat.html
Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1883
Grading comment
Det blev Frozen Margarita tillslut :) men tack för alla kommentarer.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Renassans LS
17 mins
  -> merci

disagree  Sven Petersson: Din första referens innehåller ingen beskrivning på "Frozen Margarita", din andra referens har ett felaktigt recept. "Frozen Margarita" is a frozen "Margarita". See above!
9 hrs
  -> OK, men text två visar bara "Frozen Margarita" i svensk text!

agree  Rasmus Carlsson: Javisst, man säger knappast heller "Lång ö iste" eller "Sex på stranden"!
1 day 1 hr
  -> merci