KudoZ home » English to Swedish » Other

self assessment (tax return) form

Swedish translation: självdeklaration (inte enbart för egna företagare)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:self assessment (tax return) form
Swedish translation:självdeklaration (inte enbart för egna företagare)
Entered by: Madeleine MacRae Klintebo

20:09 Nov 2, 2003
English to Swedish translations [Non-PRO]
English term or phrase: self assessment (tax return) form
I broschyr från Skatte myndigheterna.
Ziita Eriksson
självdeklaration (inte enbart för egna företagare)
Explanation:
Aven vissa anställda får detta formulär att fylla i.
Selected response from:

Madeleine MacRae Klintebo
United Kingdom
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3självdeklarationsblankettNils Andersson
5 +1självdeklaration (inte enbart för egna företagare)
Madeleine MacRae Klintebo
4självdeklaration för egen företagareHans-Bertil Karlsson


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
självdeklaration för egen företagare


Explanation:
bara att fylla i och se glad ut och hålla i minnet att den engelska "Taxman" är avsevärt trevligare än den svenska :-)



--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 13 mins (2003-11-02 21:22:33 GMT)
--------------------------------------------------

Den engelska deklarationsblanketterna är också avsevärt trevligar än de svenska och skrivna på ett ganska mänskligt språk...

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
självdeklaration (inte enbart för egna företagare)


Explanation:
Aven vissa anställda får detta formulär att fylla i.

Madeleine MacRae Klintebo
United Kingdom
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 88

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt: Jo, det gäller nog inte bara för egna företagare.
8 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
självdeklarationsblankett


Explanation:
Uttrycket "...form" antyder att det inte handlar om en hel deklaration,
utan just om en enda bit, troligen
en del av det paket som en självdeklarion typiskt omfattar.
Alternativt kan man skriva
"självdeklarationsformulär".

Nils Andersson


Nils Andersson
United States
PRO pts in pair: 35

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
7 hrs

agree  Reino Havbrandt: Nils har fått med även form, så det här är det bästa svaret.
8 hrs

agree  cologne
8 hrs