KudoZ home » English to Swedish » Other

tempo and meter

Swedish translation: tempo och taktmätning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:tempo and meter
Swedish translation:tempo och taktmätning
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

10:53 Dec 2, 2003
English to Swedish translations [PRO]
English term or phrase: tempo and meter
Sträng till CD-/DVD-brännare. Har meter med takter att göra?
Monica Berntsson
Sweden
tempo och taktmätning
Explanation:
Används bl.a. av discjockeys när de ska "mixa" två låtar utan att man hör skarven mellan dem. Då är det viktigt att bägge låtarna "går lika fort".

Förr fick den stackars DJ:n lyssna fram det själv (suck vilken yrkeskunskap som krävs...), nu får han/hon upp hastigheten på en display

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs 32 mins (2003-12-02 19:26:19 GMT)
--------------------------------------------------

Lisa har förvisso rätt, men DJ:s är ett kapitel för sig själva. Takträkning är vär ordet för vad man gör, men apparaten bör kallas mätare. Med en mätare, mäter man, så enkelt är det. Sedan kanske jockeysarna mest snackar om BPM, men det kan man kanske hålla sig borta ifrån.

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs 19 mins (2003-12-02 20:12:43 GMT)
--------------------------------------------------

Till Lisa (ny kommentar):

Jag jobbade som DJ i cirka 20 år, så jag har också tillbringat en del tid vid mixern (tröttnade när musiken började bestå av en pratkvarn och en trummaskin och bägge verkade ha hängt upp sig -- men det är ju min musiksmak).

Beats är förvisso mestadels 1/4 takt(-slag) (120 bpm för en discolåt - typ), så visst finns det ett samband. Fast de flesta jockeys vet inte det musikaliska sambandet, de räknar mest bara bastrumman :-(

Men visst kan man använda en musikterm för denna rent fysiska räkning, de som också vet lite om musik kan ju använda den mera \"kreativt\" om man nu får använda en sliten klyscha...
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack. Jag skulle vilja dela poängen men det går inte. Jag använe detta.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2tempo och taktmätningHans-Bertil Karlsson
5 +2tempo och taktindelning
Lisa Lloyd


  

Answers


6 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
tempo och taktindelning


Explanation:
STIM/Svensk Musik - hemsida
... sett genomgående 4/4, undantaget är stråkkvartetten, men syftet är inte att framhäva
en binär rytmik utan tvärtom att undkomma hierarkisk taktindelning. ...
www.mic.stim.se/Avd/Mic/Prod/micnews.nsf/pubdocurls/ 6218C59AC90957A5C1256B41004A5121 - 37k



--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs 30 mins (2003-12-02 17:24:22 GMT)
--------------------------------------------------


OneLook Dictionary
meter = noun: rhythm as given by division into parts of equal time

SAOB
taktindelning = 3. mus. till 2 a , abstr. o. konkret: indelning av tonföljd enl. taktart. En tonföljds taktindelning efter tvåtalet kallas jemn taktart. BAUCK 1Musikl. 1: 61 (1864).


Lisa Lloyd
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1143

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Madeleine MacRae Klintebo
1 hr
  -> tack :o)

neutral  Hans-Bertil Karlsson: BPM-meter står det på den lilla digitala displayen på mixern. Jag skulle tro att cd-bränningen är analog med mixerspråket, då det är samma företag som gör mixrarna och brännarna... Och då är det en mätare och med den mäter man :-)
2 hrs
  -> ja, fast det står ju tempo and meter och då är det väl mest troligt att det rör sig om två olika musiktermer och inte en musikterm och en term för mätning av BPM?

agree  SwedishTra
2 hrs
  -> tack :o)

25 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
tempo och taktmätning


Explanation:
Används bl.a. av discjockeys när de ska "mixa" två låtar utan att man hör skarven mellan dem. Då är det viktigt att bägge låtarna "går lika fort".

Förr fick den stackars DJ:n lyssna fram det själv (suck vilken yrkeskunskap som krävs...), nu får han/hon upp hastigheten på en display

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs 32 mins (2003-12-02 19:26:19 GMT)
--------------------------------------------------

Lisa har förvisso rätt, men DJ:s är ett kapitel för sig själva. Takträkning är vär ordet för vad man gör, men apparaten bör kallas mätare. Med en mätare, mäter man, så enkelt är det. Sedan kanske jockeysarna mest snackar om BPM, men det kan man kanske hålla sig borta ifrån.

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs 19 mins (2003-12-02 20:12:43 GMT)
--------------------------------------------------

Till Lisa (ny kommentar):

Jag jobbade som DJ i cirka 20 år, så jag har också tillbringat en del tid vid mixern (tröttnade när musiken började bestå av en pratkvarn och en trummaskin och bägge verkade ha hängt upp sig -- men det är ju min musiksmak).

Beats är förvisso mestadels 1/4 takt(-slag) (120 bpm för en discolåt - typ), så visst finns det ett samband. Fast de flesta jockeys vet inte det musikaliska sambandet, de räknar mest bara bastrumman :-(

Men visst kan man använda en musikterm för denna rent fysiska räkning, de som också vet lite om musik kan ju använda den mera \"kreativt\" om man nu får använda en sliten klyscha...

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Tack. Jag skulle vilja dela poängen men det går inte. Jag använe detta.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henrik Brameus
3 hrs
  -> Tack Henrik

agree  JessicaC
3 hrs
  -> Tack Jessica

neutral  Lisa Lloyd: när jag var i tonåren brukade jag tillbringa ganska mycket tid vid mixerbordet och man räknade "beats", inte takter, men det kanske varierar...? knepigt att tänka sig en kombination av med musikterm och en apparat för mätning av "beats" i denna strän
6 hrs
  -> se ovan add