KudoZ home » English to Swedish » Other

deesser

Swedish translation: deesser


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:deesser
Swedish translation:deesser
Entered by: Sven Petersson

21:01 Dec 2, 2003
English to Swedish translations [PRO]
English term or phrase: deesser
Sträng till CD-/DVD-brännare, efter "Declicker" och "Decrackler".
Monica Berntsson
Sweden
deesser
Explanation:
:o)
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1deesser
Sven Petersson
5S-filterHans-Bertil Karlsson


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
deesser


Explanation:
:o)


    Reference: http://www.instrument-online.nu/arkiv/tester3/dbpluggar.html
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14132
Grading comment
Tack.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Hans-Bertil Karlsson: HOPPSAN - du som alltid brukar anklaga mig när jag inte vill översätta :-)
2 mins

agree  allanna: Japp, it's a DeEsser even in Sweden!
12 hrs
  -> Thank you very much!

11 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
S-filter


Explanation:
Filtrerar ner bokstaven "S" så att den inte blir så stark i moduleringen så att den riskerar att överstyra inspelningen.

Man får dock vara försiktig med denna på kvinnoröster - det är lätt hänt att damen i fråga låter som om hon läspar.

Jag vet ingen översättning på detta då det är utrustning för mycket kvalificerat studiobruk (inspelning, radio, tv), och alla vet vad en desser är. Min översättning är alltså ganska hemmagjord :-(

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Sven Petersson: :o)
51 mins
  -> Jag tänker på det klassiska problemet för alla som försöker säga namnet på fackföreningen SIF per telefon. Brukar alltid resultera i ett "va?" :-)

neutral  allanna: You'll be confused with a certain kind of air filter!
12 hrs