KudoZ home » English to Swedish » Other

Boot locale

Swedish translation: startspråk


20:26 Dec 7, 2003
English to Swedish translations [PRO]
English term or phrase: Boot locale
Sträng till CD-/DVD-brännare.
Monica Berntsson
Sweden
Swedish translation:startspråk
Explanation:
En dators "locale" är dess sammanlagda nationella och regionala inställningar: språket, eventuell dialekt, land, inställningar för hur tid och datum visas, etc etc. I många operativsystem är det möjligt att byta från ett språkområde (som jag föredrar att kalla fenomenet) till ett annat när datorn väl har startats (vissa program jag använder kräver att språkområdet är amerikansk engelska), men det finns förstås ett standardspråkområde, som används när datorn startas.
Det här vore ett vettigt svar om det tycktes passa in i sammanhanget, men det vete tusan om jag kan påstå att det gör. Å andra sidan tror jag inte på Svens förmodan, att det ska vara en felskrivning.
Och ja, du hittar lika många översättningar av "locale" i den betydelse jag beskriver ovan som det finns översättare och operativsystem.
Selected response from:

Roger Sjölander
Sweden
Grading comment
Tack! Jag väljer detta.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3startspråk
Roger Sjölander
3boot.locale
Sven Petersson


Discussion entries: 2





  

Answers


32 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
boot locale
boot.locale


Explanation:
Could it be a typo for the string "boot.locale", which should be treated as proper noun (= not translated)?
If it is "boot.locale", think about it and treat it as "autoexec.bat".

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14132

9 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
boot locale
startspråk


Explanation:
En dators "locale" är dess sammanlagda nationella och regionala inställningar: språket, eventuell dialekt, land, inställningar för hur tid och datum visas, etc etc. I många operativsystem är det möjligt att byta från ett språkområde (som jag föredrar att kalla fenomenet) till ett annat när datorn väl har startats (vissa program jag använder kräver att språkområdet är amerikansk engelska), men det finns förstås ett standardspråkområde, som används när datorn startas.
Det här vore ett vettigt svar om det tycktes passa in i sammanhanget, men det vete tusan om jag kan påstå att det gör. Å andra sidan tror jag inte på Svens förmodan, att det ska vara en felskrivning.
Och ja, du hittar lika många översättningar av "locale" i den betydelse jag beskriver ovan som det finns översättare och operativsystem.

Roger Sjölander
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 394
Grading comment
Tack! Jag väljer detta.