KudoZ home » English to Swedish » Other

Dual awards

Swedish translation: kombinationsexamen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Dual awards
Swedish translation:kombinationsexamen
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

07:06 Dec 12, 2003
English to Swedish translations [PRO]
English term or phrase: Dual awards
Ett studieprogram (??) vid ett universitet i Australien
Hans-Bertil Karlsson
Sweden
kombinationsexamen
Explanation:
eller examenskombination:
tex
"The dual awards - BA/ACSA Advanced Diploma - will take 4.5 years of full-time study, or the equivalent part-time, although students are able to complete the dual awards in four years with a small overload in the third and fourth years."
avser BA (Flinders Univ) + diplom från Adelaide Central School of Art (ACSA)
jämföres med

"The double degree - BA[Flinders]/Bachelor of Visual Art[ACSA - will normally take five years of full-time study, or the equivalent part-time."

http://www.flinders.edu.au/courses/ugrad/bachelor/vada.htm
Selected response from:

Mario Marcolin
Sweden
Grading comment
Tack Mårten, Anette och Mario för utmärkta svar. Det verkar dock som om Mario kommer närmast sanningen, då jag också har Double degree med på listan över vad universitetet erbjuder, och måste kunna skilja dessa åt.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5dubbel examen
Anette Herbert
4kombinationsexamen
Mario Marcolin
3dubbla/två stipendier
Roger Sjölander
2dubbla examinaEKM


  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
dual awards
dubbla/två stipendier


Explanation:
kanske.

Roger Sjölander
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 394

3 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
dubbla examina


Explanation:
Om man söker på "dual awards" och "Australia" får man upp en referens som förklarar "dual awards" med "(Diploma/degree)" inom parentes. Jag är dock inte säker på betydelseskillnaden mellan de två. Kanske någon som är mer bevandrad i Australisk akademisk jargong än jag kan få ut något av den informationen?

EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1934

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
dual awards
kombinationsexamen


Explanation:
eller examenskombination:
tex
"The dual awards - BA/ACSA Advanced Diploma - will take 4.5 years of full-time study, or the equivalent part-time, although students are able to complete the dual awards in four years with a small overload in the third and fourth years."
avser BA (Flinders Univ) + diplom från Adelaide Central School of Art (ACSA)
jämföres med

"The double degree - BA[Flinders]/Bachelor of Visual Art[ACSA - will normally take five years of full-time study, or the equivalent part-time."

http://www.flinders.edu.au/courses/ugrad/bachelor/vada.htm

Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1883
Grading comment
Tack Mårten, Anette och Mario för utmärkta svar. Det verkar dock som om Mario kommer närmast sanningen, då jag också har Double degree med på listan över vad universitetet erbjuder, och måste kunna skilja dessa åt.

5 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
dual awards
dubbel examen


Explanation:
En examen för en utbildning som där examina för två olika utbildningar erhålls av två samarbetande utbildningsinstitutioner t.ex studenter på brandingenjörsprogrammet erhåller en brandingenjörsexamen och en civilingenjörsexamen i riskhantering (se ref)

En dubbel examen kan också få inom vissa utbytesprogram med utländska utbildningsanstalter.


    Reference: http://www.riskhantering.lth.se/omutbildningen/dubbel_examen...
    Reference: http://www.chalmers.se/HyperText/IntUtb/ovrutb.html
Anette Herbert
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 478