KudoZ home » English to Swedish » Other

Sweden Sucks

Swedish translation: Sverige suger!


13:48 Dec 16, 2003
English to Swedish translations [Non-PRO]
English term or phrase: Sweden Sucks
gsagasg
Swedish translation:Sverige suger!
Explanation:
säger man nog numera

men hur man kan säga något så hemskt kan jag verkligen inte förstå.

MVH, Lisa (som saknar svenska lussebullar)

--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2003-12-16 14:00:57 GMT)
--------------------------------------------------

Gästboken
... sverige suger finland duger!! ... Inskickat: 9.5.2002. ha sverige vinner aldrig dom
suger me stort S dom är så j***a dåliga Sverige suger Finland duger!!!! ...
www.xit.nu/Gastbok2002/ pallebook.asp?nasta_sida=265&pagesize=20 - 67k

m.fl. referenser står att finna vid Googling

--------------------------------------------------
Note added at 19 mins (2003-12-16 14:08:05 GMT)
--------------------------------------------------

Tillbaka \"Livet suger\"
Tillbaka \"Livet suger\". Jag har helt enkelt tappat lusten att leva, och
det här har hållit på ettbra tag. ... \"Livet suger\", 1999-09-06. ...
www.pbu.nu/svardetail.asp?ID=192

termen \"suger\" används flitigt av den yngre generationen för att beskriva att saker och ting är väldigt dåliga

--------------------------------------------------
Note added at 22 mins (2003-12-16 14:10:36 GMT)
--------------------------------------------------

Ungdomsmottagningen.se - Frågor & Svar
... jag nu har skrivet låter säkert som att jag har ett tragiskt och förjävligt
liv, men jag har trots allt underbara kompisar, men livet suger ändå ibland ...
www.ungdomsmottagningen.se/question.php?qa=1462
Selected response from:

Lisa Lloyd
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +10Sverige suger!
Lisa Lloyd
5Sverige stinker!
Sven Petersson


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
sweden sucks
Sverige stinker!


Explanation:
Please see references!


    Reference: http://se.indymedia.org/newswire/display/7138/index.php
    Reference: http://www.backpacking.nu/reskonto.asp?aId=354
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14132

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Lisa Lloyd: kolla in referenserna i mitt svar - dom suger inte ;o) - man måste väl ändå anpassa stilen efter "källtexten" som ju helt klart är riktad från en ungdom till en annan
14 mins
  -> Jo visst använder ungdomarna "suger" i avsedd bemärkelse, men för de ålderstigna betyder det raka motsättningen. Tvetydiga ord och uttryck bör undvikas.

neutral  Roger Sjölander: Lubbe Nordström?
13 hrs

11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +10
sweden sucks
Sverige suger!


Explanation:
säger man nog numera

men hur man kan säga något så hemskt kan jag verkligen inte förstå.

MVH, Lisa (som saknar svenska lussebullar)

--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2003-12-16 14:00:57 GMT)
--------------------------------------------------

Gästboken
... sverige suger finland duger!! ... Inskickat: 9.5.2002. ha sverige vinner aldrig dom
suger me stort S dom är så j***a dåliga Sverige suger Finland duger!!!! ...
www.xit.nu/Gastbok2002/ pallebook.asp?nasta_sida=265&pagesize=20 - 67k

m.fl. referenser står att finna vid Googling

--------------------------------------------------
Note added at 19 mins (2003-12-16 14:08:05 GMT)
--------------------------------------------------

Tillbaka \"Livet suger\"
Tillbaka \"Livet suger\". Jag har helt enkelt tappat lusten att leva, och
det här har hållit på ettbra tag. ... \"Livet suger\", 1999-09-06. ...
www.pbu.nu/svardetail.asp?ID=192

termen \"suger\" används flitigt av den yngre generationen för att beskriva att saker och ting är väldigt dåliga

--------------------------------------------------
Note added at 22 mins (2003-12-16 14:10:36 GMT)
--------------------------------------------------

Ungdomsmottagningen.se - Frågor & Svar
... jag nu har skrivet låter säkert som att jag har ett tragiskt och förjävligt
liv, men jag har trots allt underbara kompisar, men livet suger ändå ibland ...
www.ungdomsmottagningen.se/question.php?qa=1462

Lisa Lloyd
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1143
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: Visst kan man säga det, men nog skulle det kunna tydas som något helt annat!
3 mins
  -> så säger ungdomarna ;o) Googla lite så får du se...

agree  Gorel Bylund: Håller med Lisa, jag har två tonåringar och hör detta uttryck ständigt. Vilket uttryck man väljer måste nog bero på målgruppen.
23 mins
  -> tack, Görel - det lär nog vara en ung/ungdomlig målgrupp som avses med tanke på valet av termen "sucks" som ju inte heller används av äldre, respektabla personer

agree  JessicaC: Äldre och respektabla var det, ja :-)
35 mins
  -> tack :o)

agree  tauvon: Frågan är väl bara om detta är en seriös fråga... kontext var ju lite märklig. Men suger används flitigt idag.
39 mins
  -> ah'men ba' eller hur liksom :o)

agree  xxxPEK: Lisa, du har så rätt, så rätt...håller med tauvon...är inte det här den andra (minst) udda frågan från en anonym person de senaste dagarna? Och i båda fallen har frågorna varit...eh...annorlunda... ;o)
1 hr
  -> Tack Per! jo, det är möjligt att det är någon som roar sig på sitt eget lilla vis...

agree  EKM: "Sverige är värdelöst" for the elderly... but this is the best alternative for a youth context.
2 hrs

agree  Georgios Paraskevopoulos: Hur som helst SVERIGE SUGER som iglar "Sverige suger Finland duger. Jag brukar inte svara på anonyma (ansvarslösa) frågor.
5 hrs

agree  Suzanne Blangsted
6 hrs

agree  Madeleine MacRae Klintebo
6 hrs

agree  Mattias Kar�n
7 hrs

agree  Roger Sjölander: Helt klart. Men egentligen tycker jag att frågor av det här slaget inte bör besvaras. Ibland gnager misstanken att man hjälper till att översätta spam (inte i det här fallet) och annan skit.
13 hrs

agree  jenjen: jag är relativt ung (25) och jag använder definitivt suger. ja, tveksamt om det var en seriös fråga...
3 days 5 hrs