KudoZ home » English to Swedish » Other

lost in translation

Swedish translation: (hade) förlorats i översättningen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:lost in translation
Swedish translation:(hade) förlorats i översättningen
Entered by: Jenny Johansson

17:42 Dec 24, 2003
English to Swedish translations [PRO]
English term or phrase: lost in translation
but the expression, which was the most important part of the letter, was lost in translation.
Jenny Johansson
(hade) förlorats i översättningen
Explanation:
;o)
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
En tax i mocka!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4... försvann vid översättningen
Rottie
4 +2förlorades vid översättningenHans-Bertil Karlsson
4 +2gick förlorade i översättningen
tauvon
5(hade) förlorats i översättningen
Sven Petersson


  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
förlorades vid översättningen


Explanation:
Eller Följde inte med över, vid översättningen

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erika Lundgren
3 hrs

agree  Madeleine MacRae Klintebo
4 hrs

36 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
(hade) förlorats i översättningen


Explanation:
;o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14132
Grading comment
En tax i mocka!

52 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
... försvann vid översättningen


Explanation:
skulle nog jag säga; eller möjligen "försvann när texten översattes".
Alltså ngt i stil med detta:
"... men uttrycket, som var det viktigaste i hela brevet, försvann vid översättningen/försvann när texten översattes"

Lycka till och God Jul - and all that jazz!

Rottie
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 361

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Georgios Paraskevopoulos: God Jul
11 mins

neutral  Reino Havbrandt: förlorats eller försvunnit är väl egalt; huvudsaken är väl att översättaren inte förlorar sig i översättningen (jmf Woody Allens "The Kugelmass Episode")
47 mins

agree  marionb: Känns "ledigare" med denna översättning.
16 hrs

agree  Mario Marcolin: auguri di buone Feste :)
19 hrs

agree  EKM: Antingen detta eller tauvons förslag. God Jul!
1 day 22 hrs

23 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
gick förlorade i översättningen


Explanation:
De tidigare svararna har helt rätt i sak, men jag skulle välja att uttrycka det på detta sätt.


    Reference: http://www.avigsidan.com/avigsidan/avigt016.html
    www.dis.uu.se/mkv/education/essays/ Hela_uppsatser/2002/up2002_13.pdf
tauvon
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 236

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  EKM: Jag skulle själv valt mellan detta eller Rotties förslag.
1 day 18 mins

agree  Henrik Brameus
7 days